Illavarslande lobbyframgång och smart spårvägsförslag

EU-parlamentet fegar ur på utsläppskraven för framtidens bilar. Fram till för några dagar sedan verkade det som om man skulle införa ett krav på max 120 koldioxid/km till år 2012. Anledningen till att man ville ha bindande krav är att bilindustrin inte på långa vägar uppfyller det löfte man frivilligt gav 1998: att senast 2008 få ner utsläppen till 140 g/km. År 2006 låg snittet på 160 g/km, och allra sämst var Volvo med 195 g/km.

Men idag fegade EU-parlamentet ur och förslår att bilindustrin skall få till år 2015 på sig att minska till 125 g koldioxid/km. Alltså längre tid, och lägre krav. Undrar hur mycket detta har kostat bilindustrin i lobbyistkostnader? Är det mer än vad kostnaden för ökade klimatutsläpp som blir följden av försämringen ger? Och är det mer än den minskade försäljning av europeiska bilar som blir följden när Toyota och andra fixar 120 g-gränsen? Förresten finns ju faktiskt ett bilföretag i Europa som klarar gränsen redan idag – och det är Fiat.

Här i Skåne har miljöpartiet och det lokala vänsterpartiet demokratisk vänster idag lagt fram ett riktigt smart förslag. Det handlar om att man vill bygga spårväg mellan Malmö och Lund. Idag kör det nästa en buss i minuten mellan de båda städerna i högtrafik morgon och kväll. Och gränsen för när det är smart med spårvägstrafik är därmed med råge uppnådd.

Motorvägen mellan Lund och Malmö har ganska mycket trafik – även om det är långt till det behövs fler körfält om man följer tyska normer, vilket jag skrivit om tidigare. Men i Sverige är vi inte vana vid att det blir kö några minuter på morgonen, utan då ropar man genast på fler körfält.

Problemet med köerna är att även bussarna fastnar i dem och inte kan hålla tidtabellerna. Att bygga spårväg mellan orterna är därför smart – kollektivtrafikresenärerna kommer bättre fram, och behovet av ny vägkapacitet minskar. Och vi förbättrar kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot biltrafiken, vilket är precis vad som behövs för att minska koldioxidutsläppen.

Förslaget är inte nytt – vi hade med det redan 1997 i LundaMaTs, den stora utredningen om ett miljöanpassat transportsystem i Lund – som bildat skola för trafikstrategier i Sverige. Enda problemet med förslaget är väl att eftersom det kommer från mp och dv så kommer de andra partierna per automatik att dissa det. Det borde man inte göra – förslaget är bra – oavsett vilket parti man tillhör. Miljön och klimatet bryr sig inte om partier. Det måste till lösningar över partigränser för att lösa dessa problem.

Länkar:

Naturvårdsverket om EU-parlamentet urfegning
SvD om EU-parlamentets urfegning
Sydsvenskan om spårväg Malmö-Lund

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.