Motriktade processer

Sitter på tåget hem från Norrköping efter att ha föreläst om hållbara transporter på en vänortskonferens. Före mig var Markku Rummukainen, klimatforskare på SMHI, och efter mig Maria Johansson, miljöpsykolog från LTH. Jag lärde mig av Markku att för de senaste två årens stora nederbördsmängder är det bara 10% sannolikhet att det är en slump. Av Maria lärde jag mig att barn som blir skjutsade mycket som barn går och cyklar i mindre omfattning som vuxna.

Läser att McDonalds hotar med att lämna stadskärnorna om inte man inte gör ansträngningar från fastighetsägare och andra för att öka attraktiviteten. Det är naturligtvis en viktig signal att många stadskärnor idag inte tar konkurrensen från externhandeln på allvar. Men McDonalds har naturligtvis också ett ansvar!

I min hemstad Lund är konkurrensen med externhandeln numera stenhård. Och nu planeras för nya köpcentra som kommer att öka på trafiken ytterligare i det område som blivit tungt belastat sen bl a Media Markt öppnat. Och samtidigt jobbar andra personer inom kommunförvaltningen med att försöka minska trafiken. Och det finns mål i Lunds internationellt uppmärksammade trafikstrategi som motsäger ökningen av trafiken.

Det tycks vara svårt att koppla samman olika delar av den planering som görs i en kommun. Likadant tycks det vara i Gävle. Man har under många år arbetet med olika projekt kring hållbara transporter. Under en lång följd av år var man t ex Sverigebäst på att stimulera cykeltrafiken.

Nu startar man en kampanj på temat: ”Gävle närmar sig Stockholm”. Texten på affischerna som finns i Stockholms tunnelbana lyder ”Swooosch! Så snabbt går det. Med nya E4:an når du Gävle med bil på 90 minuter.”

”Med nya E4 kommer bilresan från Stockholm att förkortas med 30 minuter, vilket kan locka fler pendlare, besökare, studenter, företagare och kanske också nya invånare….. Huvudbudskapet är att Gävle ligger nära – även bilvägen. Därför används begreppet 90 minuter istället för 1,5 timme.” skriver Gävle om kampanjen på sin webb-plats.

En pikant detalj i sammanhanget är att man räknat på en medelhastighet över 110 km/h för att få ner tiden till 90 minuter.

Samtidigt finns mål i Gävles kommuns lokala miljömål, under begränsad klimatpåverkan:

”1. Biltrafikökningen skall i förhållande till invånarantalet under perioden 2003 till 2010 vara 1,0 % lägre än den nationella ökningen under samma period”.

Dessa båda exempel från Lund och Gävle visar hur svårt det kan vara att påverka transporterna i hållbar riktning. Och liknande motriktade processer finns i de flesta större kommuner, och på nationell nivå. Olika delar av organisationerna drar åt olika håll, och saknar i många fall naturlig kunskap om sambanden kring trafik och miljö. Utbildning, samråd, diskussion och debatt är nog en väg att pröva i sammanhanget.

Länk: Gävles nya kampanj

2 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.