SAS gör en insats för klimatet

SAS slutar flyga sina Dash-plan. Vad annat kunde man göra? Vem vill åka med ett flygplan som havererat tre gånger de senaste månaderna? Frågan är hur SAS gör med alla avgångar som de 27 Dash-planen flyger. En snabbkoll visar att t ex för Växjö flygplats så handlar det om två av tre avgångar på tisdag. Får man föreslå att SAS samarbetar med SJ och att många tar tåget?

Tåg Växjö-Stockholm tar 3,5 timmar att jämföra med flygets 1 timme. MEN – flyget tar egentligen minst 2,5 inkl anslutningsresor och incheckningstid. OCH – tåget ger dig arbetsro och du kan göra något av din tid. Som en av våra samrabetspartners, Bengt Persson, landskapsarkitekt och professor, sa när vi sågs sist: ”Flyg – det har jag inte tid med…”. Det han menade var just detta att restiden med tåg är användbar på ett helt annat sätt.

Får mail från min vän Robert Stussi, schweizare bosatt i Lissabon. Han pekar på ett intressant nyhetsbrev från resebyrån Carlson Wagonlit. Där finns en artikel som handlar om hur affärsresandet kan bli grönare: 1) beräkna koldioxidutsläppen från resorna, 2) Börja med att ifrågasätta om alla resor behövs – och välj tåg när det gå, 3) Tillämpa koldioxidkompensering bara som en sista utväg och inte som ett mål i sig, och 4) Räkna in kostnaderna för en grön resepolicy i tjänsteresebudgeten. I sroa drag ser det ut som Trivectors resepolicy, och så som vi rekommenderar våra kunder att jobba.

Som en 5:e punkt skulle man kanske föra in den svårare frågan om etik och moral och solidaritet med kommande generationer. Allt fler funderar över vad våra egna val betyder. På fredag skall jag medverka i en paneldebatt om detta här i Lund, på miljöfestivalen ”Make change happen” som anordnas av miljöstudenter vi Lunds Universitet. Skall bli intressant att se vad vi kommer fram till…

Länkar:
DN om Dash-beslutet
Sydsvenskan om Dash
Carlson Wagonlit nyhetsbrev
Make Change Happen-festivalen

8 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej!

    Mycket tänkvärt skrivet! Klimatrågan är betydligt allvarligare än de flesta människor idag inser. Kanske SAS i god tid kunde sälja ALLA sina plan och omplacera pengarna till andra transportformer. DET skulle ge ett enormt eko och sprida insikten mycket mer än vad någon politiker lyckas med idag.

    Urpo Taskinen, Juoksengi
    flög sista gången 1996 till Nairobi, dit går inga bra tåg

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Många skulle säkert välja SJ ifall man kunde lita på tidtabellen. Senast i fredags tog jag tåget istället för flyget från Malmö till Stockholm. Tåget blev 1.5 timmer försenat. Inget nytt fenomen för oss som pendlar mycket..Många missade sina anslutningståg och vissa fick övernatta i Stockholm istället för att flyga vidare hem t.ex. till Sundsvall.
    Och på tal om arbetsro.. jag hade köpt en biljett i första klass (1.580 kr enkel resa)i en TYST vagn för att kunna arbeta ifred. I samma vagn med mig fanns det en familj med ett spådbarn på ca 1år. I en tyst vagn får man inte prata i mobiltelefoner och alla samtal ska ske med låg volymnivå. Men hur förklarar man detta för en 1-åring som skriker för full hals under resans alla 6 timmar? Ingen av tågpersonalen reagerade på något sätt. När jag ringde till SJ försökte kundservicetjejen förklara detta med att ”ibland när det inte finns plats någon annanstans på tåget är vi TVUGNA att place barn i en tystvagn”. Men hur i helskuta kan man då SAMTIDIGT påstå att man erbjuder arbetsro till sådana som mig? :-o

    Jag har en fundering kring koldioksidutsläppen. Hur fasiken går detta ihop med att folk åker runt halva Europa, bara för att spara några tusenlappar på väg ner t.ex. till syd- och mellan-Europa? Ska SAS och andra flygbolag verkligen uppmuntra folk att ta så många flyg som möjligt genom att ha lägre priser på flyg med mellanlandning än på direktflyg?

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    JAg åker alltid tåg Lund-Stockholm, och har på senaste året inte haft mycket problem med förseningar. Så du måste ha haft otur.

    Och också otur med skrikande småbarn i vagnen. men SJ:s priser är ibland så märkliga att det är billigare att åka 1:a klass Just Nu ärn 2:a klass Just nu. Och då blir det barnfamiljer i 1:a klass. Men jag tycker detta problem minskat också – bättre nu än för ett par år sedan när jag hamnade i samma vagn som en hel barnkör som repeterade hela resan….

    Nej det är klart att det inte går ihop med minskade koldioxidutsläpp. På sikt kommer resandet att bli dyrare, (båda av resurs och klimatskäl) frågan är bara om det hinner gå tillräckligt fort.

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej igen, måste bara tillägga att jag själv pendlar mycket mellan Stockholm-Uppsala och Stockholm-Örebro och har drabbats av många förseningar på dessa sträckor. Därför var jag inte särskilt förvånad över förseningen från Malmö. Mera förvånad var jag över det faktum att SJ säljer och gör reklam för något de inte har att erbjuda dvs. ARBETSRO i deras tysta vagnar. På hemsidan kan man läsa att miljön ska likna stämningen och tystnaden på ett bibliotek.. inga störande mobiltelefonen eller iPods som läcker ljud till sin omgivning. Man ska kunna koppla av, läsa och arbeta i lugn och ro.

    När man försöker boka en resa för ett barn i första klass säger SJ:s bokningssystem att ”kombinationen är ogiltig”. Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att barn inte är välkomna att färdas där kanske just pga att SJ då inte kan erbjuda den mycket efterlängtade tystnaden i vagnar som har uppkommit på kundens begäran. Men ifall någon köper en vuxenbiljett till sin unge, går det bra att ändå färdas i denna kupé. TROTS att det t.o.m. på biljetten står att vagnen är en TYST vagn och i telefonbokningen påpekas detta särskilt för varje kund.

    Även om att jag tycker om barn i störta allmänhet anser jag personligen att småbarn och spädbarn i synnerhet hör hemma i en tyst vagn lika lite som de hör hemma i en läsesal på ett bibliotek. Jag kan inte förstå hur SJ kan lura sina högt betalande kunder på det här viset. Jag hade ju betalat för något jag aldrig fick. Jag kunde inte uträtta mina arbetsuppgifter eftersom jag inte hade någon chans att koncentrera mig i mitt arbete pga allt ljud omkring mig. Barnets släktingar vankade fram och tillbaka på gången i den s.k. ”tysta” vagnen för att få tyst på ungen – utan att lyckas. Hur kan man tillåta EN familj eller rättare EN resenär förpesta tillvaron för alla andra i en tågkupé? Man släpper ju inte spädbarn in i en konsertsal eller på operan eller ens på en biograf just därför att de inte kan förväntas hålla tyst någon längre tid. Och inte kan man övernatta på ett vandrarhem i ett flerbäddsrum med en unge under 3 år. På tåget i ens ”tyst” vagn går det däremot tydligen bra enligt SJ… :-o

    Svara
  5. Vindal
    Vindal says:

    Jag väljer alltid tåget framför flyget när det går, just av skälet att man slipper all ”spilltid” när man t ex åker från Lund till Göteborg eller Stockholm. Ingen incheckningstid, ingen buss ut till Sturup och in till stan från Arlanda eller Bromma, dörr till dörr, och man sitter dessutom bekvämt, kan sträcka på sig, jobba under tiden och dricka kaffe eller t o m ett glas vin.

    Svara
  6. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Visst instämmer. När det gäller vinet så SJ nu bestämt sig för att bara servera halvflaskor, dvs 37,5 cl, vilket är för mycket för en person som bara vill ha ett glas till maten. Men om man är två går det ju bra!

    Svara
  7. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Om man störs av andra resenärer är det bättre att ta upp det direkt på tåget med berörd resenär eller med konduktören. Att ringa kundservice när man stigit av tåget hjälper inte.

    Visar man upp sin dyra biljett och gör påstötningar till personalen — personalen ombord på tåget alltså — så löser det sig nog.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.