Spårvägar – snart en realitet i fler svenska städer

Idag har Trivector och Bombardier haft ett spårvägsseminarium i Malmö. Bombardier har möjliggjort att vi kunde testa en av de nya Norrköpingsvagnarna på plats i Malmö. Ett 60-tal inbjudna gäster från kommuner i Skåne, från Norrköping, Göteborg, från Skånetrafiken osv fick lyssna på ett antal intressanta föredrag, om hållbarhet, spårvägar i Europa, finansiering av spårvägar, om spårvägsidéer i Danmark, om de skånska planerna på spårväg och om hur spårvägssystem byggs i världen.

Vi fick blandannat lära oss att spårvägssystem ger samma restid dörr-till-dörr som ett tunnelbanesystem, till mycket lägre kostnad. Vi fick också se exempel från Parla, utanför Madrid, en stad med 102.000 invånare som lyckades gå från idé till färdigt system på 4 år!

Att även vi i Sverige kommer att få se nya spårvägssystem stod ganska klart efter dagens övning. Frågan är vem som blir först (efter förllängningen av Djurgårdslinjen i Stockholm)? Malmö? Lund? Jönköping? Linköping? PG Andersson från Trivcetor, som är en av landets verkliga experter, höll en slant på Jönköping. Men vem vet – i morgon startar Malmö sin spårvägsutredning!

Flexity Classic framför Malmö stadsbibliotek

Och så provåkte vi alla Bombardiers Flexity Classic. Tack vare entusiasterna i Malmö Museispårväg finns det alltså ett spår att köra på. En högst behaglig resupplevelse, som vida överträffar dagens bussresor. Och vi undrade alla – varför rullar inte redan denna typ av vagnar i Malmö?

Länk till film från turer i Malmö

11 kommentarer
  1. Daniel Svanfelt
    Daniel Svanfelt says:

    Vi som var med på seminariet fick förmånen att kunna få höra om exempel där spårväg har gett t o m företagsekonomisk lönsamhet. Detta är ju f ö också fallet med en del nya planerade spårvägssträckningar i Sverige (och jag tänker då främst på Norrköping). Det är väl så att vi så länge har fått höra om kollektivtrafik – och då särskilt nya spårtrafiksystem – att de kostar en massa pengar (inledningsvis, att bygga). (En ”image-problematik” som ju delas i mångt om mycket med spårtaxins…) Vore därför bra om de positiva exemplen lyftes fram oftare, var en av slutsatserna från seminariet!

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Ja lönsamma spårvägar vill jag veta mer om! Var kan jag läsa om det?

    Än så länge är det så att mer spårvägsresande i Göteborg betyder mer utgifter för skattebetalarna. Vad är det som krävs för att det ska bli tvärtom, att fler resenärer ger mer intäkter än utgifter rent företagsekonomiskt?

    Jag tillhör inte dom som vill att kollektivtrafiken ska bli avstjälpningsplats för oönskade medborgare. Jag tror ökad lönsamhet nås genom höjd kvalitet och attraktivitet.

    Svara
  3. Holgersson
    Holgersson says:

    Hej Christer,

    Vad tror du om möjligheterna att ett ev. framtida lightrail-nät i Malmö anläggs som ett sk. stadtbahn-nät, liknande de system som återfinns i många tyska städer t.ex. Hannover och Bielefeld, men även nu senast i portugisiska Porto? Det vill säga spågvarnar som går under jord i de centrala delarna av staden och på egen banvall eller i gatuspår ju längre ut i stadens ytterområden man kommer.

    Jag ser framför mig ett antal linjer som delar en tunnel mellan, säg, Centralen och Triangeln (eller Södervärn) och därefter grenar ut sig ovanför marken i gatuspår eller på egen banvall.

    Något säger mig att detta i Sverige skulle anses vara ogenomförbart pga. kostnader. Men vem vet i en stad med ”framåtanda”, som Malmö?

    Kalla sedan systemet MalmöMetro eller något catchy (trots att det inte alls rör sig om någon riktig metro) som i Porto, för att få upp allmänhetens ögon och locka till sig passagerare från alla samhällsklasser. Gärna de som blint väljer bilen framför kollektivtrafiken idag.

    Ett sådant system skulle ju utan problem kunna integreras med ett regionalt lightrail-system likt det som omnämns i Skånetrafikens studie om spårvägstrafik i Skåne.

    Det skulle vara intressant att höra vad en expert tycker i frågan!

    MVH

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Blir nog för dyrt att gräva ner. Malmö har ju fördelen av att ha kvar de breda gatorna sen den tid då spårvägarna fanns. Det bör inte vara några problem att få plats.

    Att integrera med ett regionalt light-rail-system är en klok och bra idé, och vi på Trivector har sedna 10 år tillbala i tiden lyft fram bl a Karlsruhe som ett gott exempel.

    Svara
  5. Holgersson
    Holgersson says:

    Jag antar att just kostnaden är det främsta motargumentet.

    Jag tänker dock dels på det faktum att dagens bussar, som ju uppenbarligen delar gaturummet med bilarna, har svåra framkomlighetsproblem i Malmös innerstad. Det är kanske just detta som får många att välja bort kollektivtrafiken idag.

    En annan faktor tror jag är inställningen till konceptt ”spårvagnar” i Malmö. Det känns som att folk tänker på gammalmodiga, klumpiga fordon som ”stjäl utrymme” för bilarna (trots att det är det motsatta i verkligheten förstås).

    Citytunneln ska inte vara klar förrän 2011, och kan man komma till något konkret beslut angående ett framtida spårvägsnät, skulle man väl kunna använda den expertis och utrustning (borrmaskiner?) som då redan finns på plats under staden?

    Är jag alldeles för optimistisk när det gäller ett stadtbahn-system (är det rätt benämning förresten? Pre-metro känns inte rätt då det absolut inte är talan om något förstadium till en riktigt metro!) i Malmö? Visst, de breda gatorna med plats för spår finns där, men är inte det framförallt i innerstaden _utanför_ själva stadskärnan? Var skulle man köra spårvagnar innanför kanalen där det främst är smala gator, gågator och torg? Här torde en nergrävd spårväg passa utmärkt (t.ex. en sträckning Centralen/Stortorget -> Triangeln), eller?

    Svara
  6. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Holgersson, spårvägen i Göteborg går i en tunnel under Chalmers, och på några broar över motorvägen vid Linnéplatsen. Kontentan är att spårvägen blir mycket snabb på den sträckan.

    Hållplatserna bör ligga i ytläge, även om spåren delvis går i tunnel. Annars blir det ökat gångavstånd. Bara 200 meter tar ungefär 2-3 minuter att gå, så tidsvinsten av att köra fortare i tunnel äts snabbt upp om det leder till ökat gångavstånd.

    Svara
  7. Anonymous
    Anonymous says:

    det vore en ide att Jönköping åter igen kan få spårvagnstrafik,och då skulle man kunna ha spårvagnslinjer som når ända ut till Råslätt,Bankeryd,Norrahammar,
    Huskvarna.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.