Pengar från centrum till externhandeln?

Det var kaos på vägarna kring externcentrat Nova Lund i helgen när Media Markt öppnade. Bilar som inte alls hade ärenden till centrat fastnade också i röran.

Sedan Nova öppnade för några år sedan har antalet affärer i området ökat drastiskt. Nu blir det ofta köer på vägarna runtomkring. Och nu planeras för en ny rondell i området för att minska störningarna. I dagens Sydsvenskan diskuteras detta, och man får veta att ”fyra parter ska öppna plånboken, Lunds kommun, Vägverket, köpmännen på Nova-området och köpmännen vid Mobilia”.

Jag har svårt att förstå varför samhället i form av Vägverket och kommunen skall belasta sina budgetar i detta fall. Behovet av den nya cirkulationsplatsen, som kostar 16 miljoner, har helt uppkommit på grund av handelsområdets explosionsartade utveckling. Genom att satsa ytterligare pengar på infrastruktur för externcentra förskjuter man ytterligare konkurrensen till externhandelns fördel gentemot centrum. I centrum tar kommunen och det kommunala p-bolaget ut p-avgifter. Sen använder man intäkterna för att förbättra för externhandeln….

Nova genererar stora mängder utsläpp jämfört med centrum, och lika mycket som Center Syd, som är beläget mitt ute på den skånska landsbygden. Vi väljer helt enkelt inte det närmaste köpcentrat, utan andra faktorer avgör. Transporterna är än så länge så billiga att de inte räknas in när vi bestämmer var vi gör våra inköp. Detta visade vi i en forskningrapport till Vägverket förra året.


Utsläpp i ton koldioxid per 10.000 besökare

Det finns annan forskning, från Väg och transportinstitutet VTI, som visar att andlednigen att vi har så mycket externhandel i Sverige bl a är att samhället ställer upp med mycket högklassig vägkapacitet. Vi är snabba med att bygga ut så fort vi får en kö som varar 10 min. Se t ex diskussionen med motorvägen Malmö-Lund som jag skrev om för nån vecka sen. Där ligger man på halva den trafikmängd som enligt tyska normer skulle behövas för att bygga fler körfält, men diskuterar redan nu på allvar att göra en sådan utbyggnad.

Länk:

Sydsvenskan om trafikkaoset
Rapporten om externhandeln

3 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Ibland känns det här resonemanget lite svart-vitt. Jag tycker inte heller att Nova Lund behövs, men nu finns det ju där och det enda vi kan göra är att försöka övertyga Lunds kommun om att inte tillåta fler affärer i den ändan av stan eftersom vägsystemet inte fixar att leverera tillräcklig mängd kunder dit. Folk gillar ju onekligen köpcentrat, eftersom de åker dit.

    Och om det nu urholkar city – kan man inte bygga om affärerna i city till bostäder? Det, om nåt, behövs ju i Lund.

    Sedan kan man förstås försöka minska utsläppen från Nova, med t ex betalda p-platser eller annan form av ”trängselskatt”, eller med bättre cykelvägar och kollektivtrafik, men det är en separat fråga, givet nu att Nova står kvar imorgon också (och inte exploderar, även kallat ”supernova”…).

    // David

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Tyvärr tror jag inte vi kan hoppas på nån supernova (imploderar inte dom?).

    Och när det gäller externetableringar så är det tyvärr bara svart om man ser till miljöeffekterna.

    Och visst, folk är rationella. Om det är enkelt (stora breda vägar utan trängsel och gratis parkering och stort utbud) så åker man dit.

    Men jag tycker ändå inte att kommunen bör subventionera trafikanläggningarna. Och i en framtid med höga bränslepriser och PCT så behövs den förhoppningsvis inte….

    Och för f-n – vi vill ha våra stadskärnor till annat än att bo i. Hellre då bygga om Nova till bostäder!

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Externetableringsskatt t.ex. högre fastighetskatt. Billigar för kommunerna och bättre för miljön och konkurensfördel för stadskärnorna. Ann-Sofie

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.