Sverige inget miljöutopia i trafiken

Mark Lynas, ni vet författaren till ”Oväder” och ”Sex grader”, är kolumnist i New Statesman. Där har han skrivit en kolumn om Sverige som miljöutopia. Vid sitt besök på Bokmässan i Göteborg har han tydligen inhämtat information om svenska miljöansträngningar.

Han förundras över de effektiva fjärrvärmenäten – men inser också att stora delar av den spillvärme man använder i Göteborg kommer från oljeraffinaderierna. Och förundas över att Volvo vill bygga en koldoxidneutral fabrik – för att bygga bilar i.

”Det tycks lite motsägelsefullt, men det här är ett land som till och med är mer slavar under bilen är Storbrittanien. Den lokala affären är utrotad överallt: om du behöver en liter mjölk eller ett paket blöjor måste du köra till stormarknaden. Små orter har en liten affär som säljer varm korv och några få dagliga förnödenheter, men dessa är alltid placerade vid bensinstationen – tydligen centralpunkten för modernt byliv.

Kanske som ett resultat av centraliserat synsätt på detaljhandel, är antalet lastbilar på vägarna och luftföroreningsnivåerna snabbt ökande. Även i städer med bra kollektivtrafik, så finns fortfarande masssor av bilar; från mitt 18-våningars hotellrum i Göteborg, kunde jag se mil av sammanlänkade motorvägar, alla igentäppta med trafik stora delar av dagen”.

Intressant. Jag brukar ge samma exempel med Sverige som det land i Europa som mest utrotat livet i byarna. Åker du in i en by i Tyskland, Frankrike, Österike eller Italien så finns fortfarande bagerier, slakterier etc kvar. I Sverige finns eventuellt en Sibylla. Men vi är bäst på centraliserad detaljhandel – vi är enda landet i Europa som inte på något sätt styrt externhandeln.

Länk: Mark Lynas i New Statesman

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.