Max fel i norr

Det blev en intressant dag i Jönköping. Ganska många lokala politiker som verkar förstå att det krävs nya sätt att lösa trafikens miljöproblem. Och på frågan om vi kan fortsätta med den regionförstoring vi idag så ivrigt påskyndar svarade jag nej.

Fick ett mail under dagen från Andreas på vårt Stockholmskontor. Andreas är specialist på trafiksimuleringar, men också mycket intresserad av trafikens miljöaspekter. Dessutom är han norrlänning från början. Han skickade en intressant artikel från Norrbottenskuriren. I den kan man läsa att McDonalds lägger ner sin restaurang i Luleå centrum och istället satsar utanför centrum.

”Under senare tid har våra matmönster ändrats, enligt Ulf Andersson. Vi äter i mycket högre grad där vi är och står och därmed har ett läge utmed stora kommunikationsleder och i stora köpcentrum blivit mycket mera värt än i centrala lägen i städer.

– Man äter mycket mer på väg till eller ifrån någonstans.

Därför stänger nu McDonald’s sina cityrestauranger i Skellefteå och Luleå och satsar på enheterna utefter vägar och i köpcentrum.”

Idag slog oljepriset nytt all-time-high: 99.29 dollar per fat. Vad detta på sikt kommer att betyda för vårt sätt att transportera oss tycks inte bekymra MakkeDuck.

Och igår kunde vi läsa att världens koldioxidutsläpp också slår nya rekord. Gissa varför. Visserligen har Sverige minskat sina – men processer som MakkeDuck i Luleå fortgår över hela världen.

Ännu ett steg i fel riktning.

Länkar:
Norrbottenskuriren om MakkeDuck
SvD om koldioxidutsläppen

8 kommentarer
  1. Katarina Granstedt
    Katarina Granstedt says:

    Trafikanternas bekvämlighet lyfts ofta fram, som i fallet med MacDonalds. En helt annan sida har förts fram i debatten kring nedläggningshotade Forsans kiosk/gatukök i lilla Dalby. Politikernas förslag är att den anrika kiosken flyttar från centrum ut till infartsleden. Konsekvensen, som någon insändarskribent påpekade, är att byns ungdomar förlorar en samlingspunkt, eller – om de är motorburna – får möjligheten att träffas mer osedda. Och är det verkligen mer anonymitet som ungdomarna behöver?

    Svara
  2. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Visst tycker jag också att fortsatt regionförstoring är svårförenlig med en långsiktigt hållbar trafikutveckling. Men frågan är hur vi kan bryta denna mycket starka samhällstrend. Så länge den ökade specialiseringen i samhället fortgår kommer människor att söka sig allt längre från sin bostad för att finna ett arbete som matchar ens kompetens, varor som motsvarar ens önskemål etc. Bränsleprishöjningar, bättre planering, ändrade regler för reseavdrag etc kan säkert dämpa takten i regionförstoringen. Men räcker det för att bryta trenden?

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jag svarade inte bara nej igår. Jag utvecklade det hela en del:

    1) JAg tror att vi mer måste prata om regionförtätning.

    2) En del regionförstoring kan fungera, där det finns bra tågförbindelser.

    3) MEN, det krävs att vi även i de mindre orterna har sen servicenivå vad gäller skolor, vårdcentraler, frtitidsakriviteter, så att vi inte behöver åka till centraloretn för alla aktiviteter.

    4) Visst går det att styra en del med skatter etc.

    Svara
  4. David
    David says:

    Jag börjar tänka att man måste acceptera regionförstoringen. Om man gör det krävs snarast en starkare regional planering – kanske till och med av juridiskt bindande slag.

    Externa McDonalds förlorar visserligen på ett högre bensinpris. Å andra sidan utgör väl deras prefab-restauranger bland de mest snabbyggda som finns? NCC Komplett gör nog McDonalds-restauranger i hemlighet.

    Svara
  5. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Det är inte svårt att ha en levande stadskärna även i små städer. Skara har t ex varken järnväg eller stor befolkning, men åndå en fin busstation med mycket liv och rörelse. Och ett fint centrum. Men det är klart, lägger man sig ner och dör så kan man inte påverka i den riktning man vill ha.

    David, hur menar du med juridiskt bindande regional planering? Christer och har också varit inne på det. Men hur fungerar det rent konkret?

    Svara
  6. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Sverige är ett av det länder där kommunerna har störst makt kontra regionala och nationella instanser.

    MAn kan tänka sig olika former av regioal styrning som gör att en kommun inte ensam kan bestämma om placering av större anläggingar som externhandel etc som påverkar många kommuner.

    Då hade kanske situationen inte varit som nu att Sverige är det land i Europa som har mest externahandelsyta per invånare….

    Svara
  7. Claes Neuman
    Claes Neuman says:

    Regionförstoringen kan delvis bero på att folk ogärna flyttar till en bostad närmare jobbet. En högre men mer rättvis fastighetsskatt (som ingen kan fuska från) och t.ex. sänkt löneskatt skulle kunna öka rörligheten på bostadsmarknaden och minska det onödigt långa pendlandet. Trögheten på fastighetsmarknaden gör dessutom att det inte går att bygga bättre hus med fler lägenheter där det skulle behövas.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.