Någonting har hänt

Jag hann med en lite shoppingrunda på förmiddagen. Men jag är inte så bra på shopping längre. Det blev underkläder på Marks & Spencer och en DVD-box på HMV. Martin Scorcese´s box med sju olika filmer om blues, gjorda av sju olika regissörer. 20 pund för den är defintivt ett fynd.

Och visst är trafiken i London betydligt drägligare än förr. Så nog finns det anledning att fundera över höjning av priset i Stockholm också.

Mötet i eftermiddag gick bra. Vi håller alltså till på Chelsea fotbollsstadium stora konferensanläggning, där också konferensen i juni skall gå av stapeln. Man kan gå ut direkt från konferensrummen till stadium.

Då kan man se de enorma lamporna som belyser gräset för att det skall växa? torka? Måste man spela fotboll i januari? I det hållbara samhället tror jag man spelar fotboll på gräs när gräset naturligt växer så det fungerar.

Det blir en bra konferens i juni. Av 154 inkommna papers kommer ca 50 med. Och nÃ¥gra av dem är svenska….

Så här roligt har vi på våra möten i internationella programkommittén, IPC. (Foto: Robert Stussi)

I dagens Expressen kan man pÃ¥ ledarplats läsa rubriken ”Vägen bort frÃ¥n bilen”. En ledare som säger samma sak som Jan Owen Jansson och de andra tvÃ¥ professorerna sa i förrgÃ¥r pÃ¥ DN debatt.

Att Expressen på ledarplats pratar om städer, och att vi inte kan låta bilen göra allt till ett amerikanskt urban sprawl är nånting helt nytt.

”Inga större satsningar pÃ¥ urban spÃ¥rbunden kollektivtrafik, tunnelbana eller spÃ¥rvagn, har skett nÃ¥gonstans i landet pÃ¥ de senaste 40 Ã¥ren. Om utsläppen ska ner mÃ¥ste det dödläget släppa. Bil- och villadrömmen har ett alldeles för högt pris.”

Wow! Nånting har hänt! Än finns det hopp!

Länk:

Expressens antisprawl-ledare

8 kommentarer
  1. Stadsbyggaren
    Stadsbyggaren says:

    Om Förbifart Stockholm säger artiklen följande:

    ”I själva motiveringen till leden säger till exempel vägverket att man med en sådan motorväg kan bygga bostadsområden utan kollektivtrafik.”

    Vet inte om uttalandet stämmer men man kan konstatera att tillskapandet av leden för 20 miljarder ska vara bättre än ett motsvarande utökat kollektivsystem för 1 miljard om året. Om man vänder på det hela så innebär det naturligtvis då också att man i de närmsta 20 åren inte kommer stoppa in 1 miljard pengar i kollektivtrafiken. Är inte insatt, men nog känns det bakvänt.

    Sen är det ju så att Urban Sprawl är ett så gammalt uttryck att om man inte har fattat riskerna med det efter 50 år så kommer man inte göra det nu heller. Tror inte artiklen kommer göra någon skillnad.

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Wow, bilskeptisk ledare — i en borgerlig tidning dessutom! Jag kan knappt fatta det.

    Roligt om blåa tidningar börjar haka på det här, det känns som att grönt tänkande har en massa omotiverade dragningar åt rött, tycker jag.

    Svara
  3. gardebring
    gardebring says:

    Det börjar röra på sig så smått. Vi har ju dragit igång yimby som pratar just om återupprättandet om den urbana miljön och media är intresserade. Väldigt många jag pratar med som bor i de förortsområden som idag omringar Stockholm skulle hellre bo i stad men kan inte eftersom det helt enkelt inte finns någon att bosätta sig i. Bara en sådan sak att nästan halva Stockholm upptas av motorvägar, trafikplatser och barriärer kring dessa säger ju en del om vansinnet i stadsbygget i dagens Sverige.

    Svara
  4. Daniel Svanfelt, Trivector
    Daniel Svanfelt, Trivector says:

    Jag har idag (23/1) suttit i telefon med en representant för Rogaland fylkeskommune i Norge, alltså en regional förvaltning, och som sådan ansvarig för regionala utvecklingsfrågor, regionplanering och trafik.

    Den norska staten har nyligen gjort det obligatoriskt för fylkena att redovisa en ”KVU” (konceptvalsutredning) före det att nya stora infrastruktursatsningar kan planeras vidare. I en sådan ska man inte göra jämförelser av olika ”objekt” (jfr sv. förstudie) utan snarare ställa olika ”koncept” mot varandra och visa hur dessa påverkar uppställda (regionala, nationella etc.) mål om t ex regional utveckling, tillväxt, miljö, klimat, ekonomi, sociala faktorer eller vad man nu har bestämt.

    Det intressanta med detta är ju innebörden av ”koncept”. Ett aktuellt koncept kan t ex vara ”regional spårväg” och då gäller det att ställa effekterna av denna mot andra alternativa koncept, såsom ”expressbussnät”, ”mer järnväg”, ”fortsatt utveckling av bilsamhället”, men också mot ett nollalternativ, där inga förändringar görs (och då är naturligtvis frågan om nollalternativet inte är detsamma som ”fortsatt utveckling av bilsamhället” men det får väl framtiden utvisa…)

    Poängen blir då att man kan sätta satsningar i betydligt större sammanhang, vilket erbjuder nya perspektiv. Nu återstår ju att se vad det blir av det här i praktiken, men så här långt verkar det ju betydligt mer lovande än när t ex Vägverket kommer fram till Förbifart Stockholm som ”lösningen”. Vad skulle det ge om man tvingades att redovisa effekterna av den ”fortsatta utvecklingen av bilsamhället” – som det ju i realiteten är, och dessutom bli tvungna att lyfta fram och likställa det med andra ”koncept” som bygger på andra synsätt??

    I övrigt anser jag att fotboll bara borde få spelas på riktigt gräs som kan växa av sig självt. De borde kunna skapa en annan sport, eller åtminstone en annan serie, för de lag som nu envisas att spela på konstgräs!

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Verkar ju vara ett riktigt smart tänk med denna konceptvalsstudie. Och ännu enklare blir det ju då om man har ett gemensamt trafikverk för väg och järnväg – ett tillgänglighetsverk!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.