Fjuttigt förslag för transportsektorn – och Klas Olsson gör alkolås

Idag har så EU:s förslag till klimatstrategi lagts fram. Barosso, som bara för ett par år sedan kunde stava lika lite till miljö som Reinfeldt, är stolt som en tupp. Nu skall Europa visa vägen. 20% skall vi minska våra utsläpp till 2020, och 30% om andra också hjälper till. Sverige skall dock bara minska med 17% eftersom vi redan är bäst i klassen.

Men 20% totalt är ett ganska fjuttigt förslag. Och borde vi inte satsa mer på att hjälpa de nya medlemsstaterna att utvecklas hållbart, och inte bara reflexmässigt säga att det är OK att de får öka sina utsläpp? Här finns ju chansen att bygga upp och utveckla samhället genom att använda ny teknik och lösningar. Lägg ner EU:s jordbrukstöd och använd pengarna till tekniköverföring för hållbarhet!

En del är bra. Vi får ett certifieringsystem för biobränslen vilket är mycket bra. Flyget kommer med i handeln med utsläppsrätter, vilket är absolut nödvändigt. Och det blir inte så dyrt säger Barosso, som väl läst på hos Stern: ”Detta kommer bara kosta 0,5 procent av BNP 2020 och det motsvarar 3 Euro per vecka för den enskilde medborgaren. Och det är mycket mindre än de 60 Euro per vecka som passiviteten skulle kosta oss.”

Och 27 kr i veckan är väl OK för de flesta, och betydligt mindre än 540 kr/vecka…..

Men som vanligt verkar det mesta handla om teknik och marknad. Men enligt forskarna räcker ju inte detta. De är nödvändiga men inte tillräckliga villkor för att klara de långsiktiga målen.

Och transportsektorn skall bara minska sina utsläpp med 10% till 2020. Dvs alla lever med föreställningen att allt skall vara som vanligt, trafikvolymerna skall öka och ny teknik och nya bränslen skall lösa problemet. Men denna lilla minskning kan vi ju alla klara av genom att tänka efter bara lite, lite på hur vi använder bilarna. Och samlasta lite mer, flytta en del till gods till järnväg etc. Ett fjuttigt mål. Här måste bil-lobbyn lagt mycket pengar!

Och apropå bil-lobbun så har Volvo presenterat ett alkolås som man frivilligt kan få i sin nya bil. Men alkolåset är bara på låtsas. Om du trycker på två specialknappar så startar bilen ändå. Det finns också ett annat alternativ: Att nödstarta som vanligt. Men det kan man bara göra en gång.
”- Sedan måste bilen till verkstad innan du kan använda nödstarten igen”, säger Klas Olsson. När du köper bilen får du välja en av möjligheterna att kringgå alkolåset: antingen ett otal gånger eller bara en gång.

Observera vad Volvo-mannen heter. Förmodligen är det just den prylfirman som sålt låset. För det måste ju vara ett skämt att man kan starta bilen ändå?

Länkar:
DN: Barosso är stolt
DN: Detta innebär avtalet
DN: Sverige fixar det
Ny Teknik: Så lurar man Volvos alkolås

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.