Trångt på spåren i framtiden

Igår var jag i Eslöv två gånger. Först på dagen för att hålla föredrag om vilken betydelse för Eslöv som järnvägen kan få i framtiden. Sen på kvällen för att titta på Eslövsrevyn, där jag under alla år utom detta och ett tidigare, bidragit med texter. Båda gångerna i Eslöv var trevliga.

Mitt föredrag under dagen ingick i en visionsdag som politikerna och de höga tjänstemännen hade. Jag diskuterade bl a Eslövs plats i regionen, Sverige och Europa, i koppling till de framtida satsningarna på järnvägstrafik. Och då visade jag också bilder från Skånetrafikens nya tågstrategi som presenterats dagen innan.

Joel Hansson på Trivector har varit sekreterare i arbetet med tågstrategien, så jag hade hygglig koll på den sen tidigare. Blandannat att tågrafiken skall öka 6 ggr de närmsta 30 åren.

Det tror jag är för lite. De senaste 25 Ã¥ren har den ökat 10 ggr. Och med tanke pÃ¥ den utveckling som varit de senaste Ã¥ren, stigande bränslepriser och ökat miljömedvetande skulle jag tro pÃ¥ betydligt större siffror. SkÃ¥netrafikens ”hög”-alternativ med 15 ggrs ökning ligger nog bättre till.

Det blir trÃ¥ngt pÃ¥ spÃ¥ren…

Länk:Skånetrafikens tågstrategi

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.