Ta bilen och kom i tid – eller?
Idag hade vi besök av Bertil Hylén, järnvägsforskare från VTI. Vi diskuterade framtida samarbete. Bertil hade bott i Köpenhamn i natt efter möten där igår, och hade på tåget snappat upp en dansk Metro – MetroXpress. I den hade han hittat en artikel med rubriken: Ta bilen och kom i tid.
Artikeln handlar om en ny undersökning i Köpenhamn som visar att de som reser med buss och tåg är mer försenade än de som sitter i sina bilar. Var tredje resande med tåg och buss blir dagligen försenad mellan 10 till 19 minuter. Bara var femte bilist är lika mycket försenad.
Var tionde kollektivresenär är försenad mellan 20 och 29 min per dag. Motsvarande siffra för bilisterna är 8%.
Om siffrorna stämmer så är ju DSB lika dåliga som SJ på att hålla tiden. och för bussarna handlar det ju oftast om att de fastnar på grund av för många bilar.
Men det kan ju också vara så att den som reser med kollektivtrafiken vet vid vilket klockslag han skulle varit framme. Det vet ju inte bilisten….
(Och så har jag fått min axelväska med solpanel. Se inlägg den 13 januari. Nu är det bara solen som fattas…)
Länk:
Jag tror att bilisten också vet när de ska vara framme, kanske inte på minuten men med rätt snäv marginal, det är i andra änden som det diffar.
När jag ett år pendlade mellan Höör och Höjdrodergatan i Malmö visste jag med 2-3 minuters marginal att jag kom fram i tid. När jag under samma period också körde till Huskvarna 1-2 ggr/vecka visste jag att jag skulle hålla en viss snitthastighet för att komma fram på 2h20m.
Eftersom vi kör samma sträcka fram och tillbaka vecka ut och vecka in så har vi som slentrianpendlare mycket bra koll på hur lång tid det tar med bilen, vilka köer som uppstår var, vilka rödljus man bör undvika osv.
Så vi gör en analys och kommer fram till att starta bilen vid en viss tidpunkt (som blir tidigare och tidigare) för att nå uppsatt ankomsttid. Justerar efter färsk trafikdata…
Tyvärr gör inte kollektivtrafiken samma goda analys och de dras med ständiga förseningar då de blandar in tidsoptimism i kalkylen…
Enkelt; skulle Hägerstrand sagt.
Du har säkert rätt, en del pendlara har full koll. Men det finns andra liknande studier när man ber folk uppskatta tider och det visar sig att man överskattar väntetid, som man inte ser på en skylt.
Och sen undrar jag om de som gjort underökningen bara använt de stora intervall på 20 minuter, och inte bett folk ange tiden mer exakt. Det skulle varit mer intressant att försöka få en något bättre skattning.
Egentligen kan jag inte förstå varför man envisas med att göra undersökningar med bedömningsfrågor som underlag, det känns så otroligt förlegat.
Folk svarar alltid med bias utifrån andra preferenser, se bara hur fel opinionsmätningar blir mer och mer missvisande, som ett av många exempel.
I denna situation kan man säkert hitta personer som är anti kollektivtrafik av olika anledningar men ändå måste använda den, och vice versa, vilket leder till överdrivna tidsuppskattningar.
I andra fall vill man försvara sitt idiotbilkörande och säger ”jag kommer alltid i tid” vilket indikerar a) vilken bra bilförare jag är b) mitt bilköp var smart c) bara loosers åker buss.
Här vore det mycket enkelt att tracka ett urval pendlare med gps och mobil för att se deras verkliga och inte upplevda förseningar inkl starttid, snitthastighet och mycket mer.
Då hade vi haft ett riktigt underlag för utvärdering eller vad tror du?
Jo visst har du rätt, det går att göra studier som så som du visar. Men det blir ganska dyrt och ingen ahr hittills velat betala frö det.
Och dessutom vill man ibland faktiskt veta något om hur man upplever förseningen, för egentligen är det det som är viktigt. Vi vet att man t ex kan påverka den upplevda väntetiden på en busshållplats genom att visa när bussen kommer i realtid. Om man frågan resenärer på en busshållplats utan denna typ av skylt överskattar de alltid väntetiden…
Som motvallskärring så vill jag opponera mig, igen;-
Varför är upplevelsen av en försening så viktig?
Den upplevande, resenären vill inte ha någon försening alls och full information som du säger om det nu skulle bli en men den upplevda tidsrymden står sig slätt mot den totala sammanvägningen av tjänsten som levererats.
Jag uppfattar det som att undersöka upplevelsen mer är ett sätt för tjänsteleverantörens ledning att känna sig fram, kan vi klara oss undan med vissa förseningar och ändå behålla resenärerna eller måste vi arbeta med vår professionalitet och se till att undanröja förseningarna? Det senare brukar förlora…
Ta Skånetrafiken som inte vill kännas vid att en försening under 5 minuter är en försening, den räknas inte. Är det inte ett utslag av dålig analys av resenären, alla minuter räknas i den resandes ögon.
Valet mellan reseslag är oftast väldigt enkelt, det hänger på ekonomi, stabilitet och fysisk lokal. Jag åker tåg för att det är billigare, går hyfsat ok i tid och faktiskt går mellan Höör och Köpenhamn.
Men om jag ska till Ballerup tar jag bilen om jag har råd, det överväger infosök om bussar till Ballerup.
Om jag inte har råd får jag planera mitt resande så att jag har mycket större tidsmarginaler, jag utgår från att bussar är opålitliga tidsmässigt och en skylt som redovisar förseningar är lite bomull men inte kompenserar den misstron på tjänsteleverantörens kompetens.
Framförallt när de som Skånetrafiken undanhåller förseningar för resenärerna genom att inte visa förseningen på skylten förrän tåget skulle komma, sedan förlänga efter 3 minuter med ytterligare 5. Inte konstigt att det mumlas på perrongerna…