Tre kloka herrar om Förbifart Stockholm
På DN debatt idag skriver Jan Owen Jansson, professor i trafikekonomi, tillsammans med två andra professorer i industriell teknik, Christian Berggren och Staffan Laestadius att Förbifart Stockholm inte bör byggas, och att trängselavgifterna i Stockholm bör dubbleras.
Skönt att nån äntligen offentligen tar bladet från munnen i detta ärende. SIKA, statens institut för kommunikationsanalys, har redan tidiagre sågat utredningarna bakom Förbifart Stockholm. Och jag har tidigare diskuterat detta på bloggen.
Om vi tar miljödiskussionen på allvar kan vi inte bygga för en amerikansk stadsplanering skriver professorerna. Den amerikanska utglesade stadsplaneringen ger städer tar större plats och ger därmed längre resor och mer utsläpp. Istället bör vi planera för tätare europeiska stadsbyggnad.
Med en höjning av trängselavgifterna, och satsning på tåg och fler arbetsplatser i centrum behövs ingen Förbifart Stockholm.
Och Åsa Torstensson sa i riksdagsdebatten i veckan (som en besvärjelse?) att ”det är järnvägen som kommer att utvecklas. Det är det som är inriktningen på nästan allt vi gör”. I så fall har man chansen här till en moderns syn på stadsplanering. Lägg ner Förbifart Stockholm – och satsa på en stadsbyggnad som gör Stockholm till en attraktiv europeisk stad.
”Det är hög tid att gå från deklarationer till handling i klimatpolitiken. Lägg ned planerna på Förbifart Stockholm och investera i stället för en attraktiv och uthållig europeisk stad!” slutar professorerna sina artikel. Och det är ju bara att instämma.
Länk:
Christer! Tror inte man skall undersskatta att de ser trängselavgifter för alla typer fordon som nödvändigt också. Att testa andra ”mjukare” lösningar före de ”hårda” är i mitt tycke vettigt i de flesta avseenden.
Personligen hoppas jag på att att våra politiker i Umeå följer den debatten. För lokalt här så håller man på att fastna i Umeås förbifart Västra länken. (se mitt senaste blogginlägg)
Sedan du var här uppe, har du hört något från dem om framtiden i Umeå? Gav ditt besök något resultat som du ser det?
Visst, fyrstegsprincipen, som Vägverket enligt generaldirektörsdirektiv skall följa, säger just detta att först testa med mjuka åtgärder.
Jag har kommunicerat en hel del med folket på Umneå kommun, och om kollektivtrafikbroar till ön, och om spårvägar i orter av Umeås storlek (tipsade om spanska Parla bl a).
Så diskussionen tycks har fått lite fart i alla fall. Om de beror på mej är ju däremot oklart….