Regionernas tillstånd påverkas av klimatåtgärder

Sitter på tåget hem från Stockholm igen. Nattåget upp var OK, men det är trevligt att SJ under året skall renovera alla 110 sovvagnarna de har.

Har suttit i möte med Stadsmiljörådet det mesta av dagen. Intressanta diskussioner som vanligt, och idag kom en hel del att handla om hållbar handel – extra intressant. Sen hade jag samtal med en person som är potentiell medarbetare. Också intressant.

Igår publicerade ITPS, Institutet för tillväxtpolitiska studier, sin årliga rapport ”Regionernas tillstånd”. Man har den här gången räknat med kostnaderna för klimatpolitiska åtgärder som koldioxidskatt och utsläppsrätter. Analysen kommer fram till att dessa kostnader kommer att påverka tillväxten, och olika i olika regioner.

Stigande elpris påverkar tillväxten i sektorer som järn- och stålverk. Det leder till minskad sysselsättning i regioner som är beroende av basnäringarForskarna tror också att sysselsättningen kommer att minska till följd av att pendlingen blir dyrare när bensinpriset höjs. Därmed skulle man få en inbromsning av den nuvarande utvecklingen mot allt större arbetsmarknadsregioner. Den långsammare tillväxttakten beror också på en framtida minskad privat konsumtion. Både prylar och resor lär ju bli dyrare när priserna på energi ökar.

Ett sätt att se det på är: Kanon, visst är det precis denna typ av effekter som utsläppsrätter och koldioxidskatter syftar till. Sen kan man ju undra om ITPS har tagit med alla effekter. Allt annat kommer ju inte att vara lika i samhället, när vi får dessa klimatpolitiska åtgärder. Som exempel kommer företagen att anpassa sig, och det kommer att startas nya företag med tjänster och produkter inom miljöteknikområdet. Och människorna kommer också att anpassa sig. Man kommer att leta jobb närmare hemmet, och få kortare restid. Vilket är positivt ur många synvinklar, men inte mäts i traditionella tillväxttermer.

I det nya klimat- och miljöanpassade samhället är det nog dags att skrota det gamla traditionella tillväxtbegreppet. Steg ett tycker jag kan vara att börja prata om ”utveckling” istället.

Länk:
ITPS rapport Regionernas tillstånd

5 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Invånarna i Portland, Oregon, USA, reser 20% mindre än andra amerikanare. Detta sparar 2,6 miljarder dollar på om året enligt en studie, se pdf-länk längst ner. Hälften kommer från den direkta kostnaden för bensin och bilar (man har räknat förenklat med att alla kör bil) och hälften kommer från spilld tid.

    Studien menar att det i USA finns en korrelation mellan utgifter på boende och utgifter på vardagsresor. Lägre utgifter för resor ger högre utgifter på boende och tvärtom. Studien nämner också den lokala ekonomin som restauranger och nöjen som ett exempel på vad konsumenter lägger sina pengar på istället för resande.

    City Dwellers Live Longer, Save More by Driving Less

    Less driving is more cash for Portland

    Portland’s Green Dividend PDF

    Det kommer nya jobb och nya tillväxtbranscher. Vem trodde 1990 att Sveriges ekonomi skulle visa rekordtillväxt tio år senare? Vem trodde 1990 att varenda skolbarn skulle ha en mobiltelefon tio år senare, och att Ericsson och Nokia skulle bli världsnamn?

    Mitt tips på tillväxtbransch är cykelreparatörer! När folk cyklar varje dag, istället för då och då, kommer det bli en efterfrågan på snabba reparationer som håller cyklarna rullande. Det ger också en lukrativ försäljning på reservdelar.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    JA Portland är ju sedan länge känt som en föregångar när det gäller smart stadsplanering.

    Och inte bara cykeltreperatörer utan skomakare och andra hantverkare kan säkert bli vinnare.

    Svara
  3. AP Maran
    AP Maran says:

    Skönt att se att du givit upp på ”Tillväxtens gränser”, håller givetvis med om att det står otroligt lovande tillväxt runt hörnet inom bio/energi/transport-teknik, frågan är ’bara’ om satsningarna sker i tid för att vi ska slippa en recessiv industrikrasch a la varven?

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Givit upp och givit upp. Som ingenjör så har jag inte särskilt svårt att förstå att om vi bara har ett jordklot så finns det begränsningar i råvarutillgången. Och att detta får konsekvenser, se till exemepl på oljan.

    Och precis så: om man inte förstår detta och andra fenomen inom miljöområdet så finns det nog betydande risker för ett kraftig recession.

    Men å andra sidan kräver miljö och klimat sådana insatser så att om man bara vågar satsa, och t ex säga till yrkesfiskarna att ni får skaffa annat jobb, så kan vi gå en lysande framtid till mötes. men om man som i detta exempel fortsätter i 190 mot stupet så går det inte så bra!

    Svara
  5. AP Maran
    AP Maran says:

    Som du säger;- menar du att våra politiska styrsystem inte fungerar…

    mnja som naturvetare så får jag korrigera ingenjören, vi förbrukar inte resurser. Vi omvandlar dem, granulerar, diffunderar osv med resultatet att vi skapar just nu oanvändbara restprodukter efter att vi använt prylarna, dvs slit-o-släng samhället. Det blir alltså en ny typ av resurser av de gamla och vi har otroligt dålig förmåga att se det användbara i det vi har nu.

    Om 50 år kommer oljan att ses som en otroligt kortsiktig och korkad passus i världshistorien, vi använder oljan som energi för att den råkade ploppa upp ur jorden, nu när det är lönsamt att jobba med alternativ så kommer de snabbt (~25 år) att ersätta oljebasen.

    Det finns en stor potential i jäsning av sopor och organiskt material med hjälp av kontrollerad bakterietillväxt, de första anläggningarna är nu igång och det dröjer inte länge förrän det blir ett system av det,
    så visst, vi slösar med de naturliga tillgångar vi hittat och vi mördar ekologiskt värdefulla miljöer dagligen, dock visar alla tecken på en bra överlevnad och stark tillväxt framöver.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.