Goda miljönyheter finns också…

Måste börja lyfta fram positiva saker som händer när det gäller miljö. För sådana finns faktiskt. Jag träffar på dem så gott som varje dag i mitt jobb. Idag har jag träffat två olika personer, en miljökonsult och potentiell medarbetare, och en cleantech-entreprenör och potentiell samarbetspartner, som båda jobbar med företag och ser att även de börjar att diskutera hållbarhetsfrågor som affärstrategiska.

Hittar också en rapport från den amerikanska kongressens budgetkontor som pekar på att de höjda bränslepriserna i USA (som fortfarande är kanske hälften av de svenska) fåt amerikanen att välja mindre bilar, åka kortare och och köra på ett mer bränsleffektivt sätt. Från 2003 har bränslepriset fördubblats och detta har medfört tydligt avläsbara förändringar.

För platser där det finns järnvägstrafik som alternativ har varje 50 cent som bensinpriset gått upp per gallon (från 1,50 till 3,50 dollar) minskat resandet på motorvägarna med 0,7%. Medelhastigheten på motorvägarna har sjunkit, och försäljningen av SUV:ar och minivans har minskat.

Läser man rapporten så kan man se att på fackspråk är trafikvolyms-elasticiteten för bensinprishöjningar -0,035, (för vardagar på motorvägar med järnvägsalternativ.)

Oavsett hur man vill uttrycka det – en liten, men god nyhet.

Länk:
Rapporten

2 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    En annan god nyhet är att DN på ledarplats skriver att trängselskatt på Essingeleden är en bättre lösning än att bygga Förbifart Motorväg!

    Essingeleden är svaret
    Trängselskatt, breddning och en ny Brommagren kan tillsammans utgöra ett bättre svar på vad som bör göras åt trafikinfarkten än nya leder.

    Min kommentar: Visserligen vill man fortfarande inte svälja faktum att mer asfalt leder till mer trafik, men det är mycket betydelsefullt att man vill kombinera utökad trängselskatt med mindre åtgärder istället för att bygga nya leder, som även de snabbt korkar igen. Som Södra länken gjorde.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.