Stadsbyggnad och plug-in hybrider
Sitter på tåget hem från Stockholm igen. Har varit och pratat för fastighetsutvecklare på NCC på ett seminarium kring ”Den funktionsblandade staden”. Seminariet var ordnat av Peter Elmlund, på Urban Research. Peter är en av landets mest kunniga kring stadsplanering och städer, new urbanism osv. Sen var vi tre personer som alla sitter i Stadsmiljörådet: Eva Sjölin, stadsbyggnadshef i Lomma, Torbjörn Einarsson, Arken arkitekter och så jag. Alla fyra är vi starka förespråkare för klassisk stadsbyggnad, blandstäder, etc men med lite olika utgångspunkter. Trevligt var det i alla fall – och fastighetsutvecklarna fick ett och annat ord på vägen med sig: Det lönar sig med kvalitet, att vara med och bygga staden och inte bara titta på sitt eget objekt.
När jag lägger in miljö- och klimatargument blir det allt diskussion om bränslen, och för och nackdelar med dessa. Budskapet blir som vanligt: försök minska på transporterna genom att planera smart och blandat. Köp en bränslesnål bil, oavsett vad du kör på.
Och intressant nog läser jag just att intresset för småbilar och hybridbilar ökar drastiskt i USA, bl a på höjningar av bensinpriset. I onsdags slog oljan all-time-high igen med 112,21 dollar per fat. För ett par år sedan låg priserna på 60 dollar per fat, och mellan 1986-2003 ganska stabilt kring 20 dollar per fat. Många bedömare menar att vi kommer över 200 dollar per fat i år.
Undrar om Volvo har förstått vad som händer? Kan man sälja en XC90 V8 om något år?
Från vanligtvis välunderättad källa har jag hört att Toyota funderar på att ha Sverige som testmarknad när man redan nästa år lanserar en plug-in-hybrid. Skall bli intressant och se om det stämmer.
Länk:
Lämna gärna en kommentar
Vill du gå med i diskussionen?Dela med dig av dina synpunkter!