Kan Bruce Springsteen bli hållbar?

Jobbar sista veckan före semestern. Lite trött idag. Var på Bruce Springsteen-konserten i Köpenhamn i går tillsammans med 47.000 andra, danskar och svenskar. Efter att ha konstaterat att det skulle varit omöjligt att ta sig hem med tåget efter konserten tog vi bilen dit. Parkerade en bra bit från Parken och promenerade sista biten. När konserten var klar efter 3 timmar och 10 min tog det låååång tid att ta sig ut. Var hemma 02.00.

Vi satt bra på platser, men perfekt vy över scenen. Ringde PO Hall (en trevlig bekantskap sen ett år tillbaka, som kommit genom bloggen, och nu jobbar tillsammans med oss) som stod ända framme vid scenen. Han hade köat sen 9.00 på morgonen. Men jag anar att han hade en trevlig kväll, eftersom Bruce var på humör för mycket samspel med publiken. PO är ett ännu större fan än jag och skall se båda konserterna i Göteborg. Blir nästan avundsjuk.

Hade förberett mej genom att ladda ner spellistorna från de senaste konserterna i Milano och Antwerpen. Sen konstruerade jag ungefär dessa på min iPod. Fick köpa några låtar, men de flesta hade jag sen tidigare. Försökte få familjen att lyssna in sej på listan (vilket de inte gjorde). Det var lika bra det för det var ganska stora skillnader. Och jag tycker kanske inte till det bättre.

Det här är gårdagens spellista:
1. Two Hearts 2. Radio Nowhere 3. Out in the Street 4. The Promised Land 5. Spirit in the Night 6. Blinded by the Light 7. Something in the Night 8. Trapped 9. Gypsy Biker 10. Working on the Highway 11. Hungry Heart 12. Because the Night 13. She’s the One 14. Living in the Future 15. Mary’s Place 16 I’m on Fire 17. Downbound Train 18. For You ( solo at the piano) 19. The Rising 20. Last to Die 21. Long Walk Home 22. Badlands

Extranummer :23. Jungleland 24. Seven Nights to Rock 25. Born to Run 26. Ramrod 27. Bobby Jean 28. Dancing in the Dark 29. American Land.

Konserten gick upp och ned. Stark början men sen gick det hela ner sig rejält vid ”Trapped” och ”Gipsy Biker”. ”Hungry Heart” återhämtade naturligtvis en hel del av energin, och publikfriaren ”Mary’s place” satt som en smäck. Men en del av de önskenummer som Bruce körde efter att ha samlat ihop publikens plakat med låttitlar, och valt från dessa, kunde han skippat.

Av de sju extranummerna var fem kanon-nummer. Jungleland var underbar i alla 7 minuterna och Clarence Clemmons sax-solo vackert som alltid. Måste vara ett av rockhistoriens vackraste sax-solo, möjligen med konkurrens av saligen insomnade Michael Breckers i Pauls Simons ”Still Crazy after all these years”. Men ”Ramrod” kunde vi bytt mot ”Thunder road” eller ”Rosalita”. Frågan är om inte avslutande immmigrantsången ”American Land” från The Seeger sessions, American Land edition var allra bäst. Med Clarence Clemmons på irländsk bleckflöjt, två dragspel, mandolin och fiol.

Bara en sak finns att klaga på: ljudet. Bitvis var det helkasst. Men det verkar de flesta inte bry sig om så länge Bruce ger järnet. Nästan alltid på stora konserter är ljudet dåligt. Ljudteknikerna är förmodligen halvdöva redan från början, och drar på för mycket. Visst, jag är ljudfreak, men ljudet betyder väldigt mycket för konsertupplevelsen. Varför skriver recenscenterna så sällan om detta?

Sen kan man ju som miljömupp inte låta bli att fundera över hållbarhetsaspekterna på en konsert som denna. Förutom alla långtradarna som stod parkerade utanför, drar naturligtvis PA-anläggning och strålkastare åtskilliga watt. För att inte tala om alla resor till konserten. Uppskattningsvis kanske 20.000 svenskar var där. Det hade varit smart att sätta in extratåg så att fler kunnat ta sig kollektivt. Gatorna i Köpenhamn korkade igen fullständigt när alla bilar skulle ta sig från konserten.

Skrev om detta redan oktober 2006, när Radiohead hade räknat ut utsläppen från sina konserter. Om jag använder detta mått skulle gårdagens konsert ha genererat ca 470 ton koldioxid. Om Bruce skulle ha köpt utsläppsrätter för detta skulle det kostat honom ca 100.000 kr av de kanske 30 miljoner som konserten inbringade. Borde han ha råd med…

Själv fick vi p-böter dessutom….

Länkar:
Recension Sydsvenskan
Recension Expressen
Recension Aftonbladet

8 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Visst sattes det in extratåg till konserten! Avgångarna från Köpenhamn kl 23.43 hade ett extratågsätt, 0.03 två extratågsätt, 1.03 ett extratågsätt och 2.03 ett extratågsätt. Dessutom fanns ytterligare fordon i beredskap som dock inte behövde sättas in. Enligt rapporter stämde dimensioneringen väl. Det innebär inte frånvaro av trängsel, men att alla fick plats. Välkommen på tåget nästa gång så slipper du P-böter och sparar dessutom lite koldioxid!

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Hmmm. När jag sökte på tåg från Norreport fanns inga förrän 02.00.

    Tågen 23.43 och 0.03 hade inte funkat eftersom konserten slutade 00.00, men det är ju svårt att veta.

    Fanns info om detta på Skånetrafikens hemsida? Det fanns i alla fall inget på Parkens… SAmarbete med dem nästa gång?

    Svara
  3. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Eftersom det var ordinarie tåg som förstärktes, så gjordes ingen särskild annonsering. Men där kan vi naturligtvis bli bättre till nästa gång. När det gäller trafik från Nörreport så går där tåg mot Sverige hela natten minuttal 55, alltså även 0.55. Finns på Skånetrafikens hemsida och i tidtabellerna.

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Hmm, kanske är jag korkad, men när jag sökte såg det ut så här…..

    Sökt resa: København Nørreport – Lund C

    2008-06-29 22:18 23:37 01:19 2008-06-30 02:55 04:49 01:54

    Svara
  5. Rikard
    Rikard says:

    Föga anade Sveriges dansbanor och trubadurer att det var klimathotet som skulle elda på en revival. Inte mig emot, Alison Krauss och Robert Plant hade varit oändligt mycket charmigare på Hjortnäs Brygga än på Hovet.

    Svara
  6. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Tåget kl 0.55 fr Nörreport har ingen anslutning till Lund, därför får du inte upp det. Ett alternativ kunde varit att åka tåg över bron och ha bilen parkerad på Svågertorp för resan vidare till Lund.

    När Citytunneln kommer blir det bättre. Då är tanken att alla Öresundståg ska fortsätta till Lund.

    Svara
  7. Rikard
    Rikard says:

    Hjortnäs ligger strax norr om Leksand, Dalarna, vid Siljans strand. Går utmärkt att åka kollektivt, tåg till Leksand och sedan buss mot Rättvik. Lite dålig turtäthet på bussarna men ett par friska ben cyklar utan problem från Leksands station.
    Tveksamt dock om Robert och Alison är intresserade. ;-)
    Utmärkt konsert för övrigt!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.