Rekorddyr bensin – och hybrid-förbifart

Idag steg bensinpriset till över 14 kr. Samtidigt fick vi ett nytt all-time-high för oljan 139.54 dollar/fat.

Fortfarande tycks vissa bedömare tycka att oljan säkert blir billigare på sikt. Men eftersom produktionen inte ökar, utan har legat kring 85 miljoner fat/dag sedan 2004, och efterfrågan stiger brant är detta rent önsketänkande.

Och motormännen (och franska och spanska lastbilschaufförer) tycker omgående att skatten bör sänkas. Men ett högre oljepris, och därmed följande bensinpris, är precis den ”kreativa förstörelse” som marknaden behöver för att få ändan ur vagnen och skapa strukturer som ger minskat resbehov, effektivare motorer och mer förnyelsebara bränslen (i nu nämnd ordning).

Och så tycker BIL-Sweden att Förbifart Stockholm kan byggas utan klimatdiskussioner eftersom år 2020 när den står klar så är eftersom vägen i sin livstid kommer att trafikeras av el-bilar utan utsläpp.

Några axplock ur BIL-Swedens nya opinionsskrift. Och det är argument som inte riktigt hänger samman. Bensin blir inte så dyr – men å andra sidan kör vi på el tex:

”Utredningar visar också att även miljön är en vinnare eftersom en förbifart ger ett jämnt trafikflöde istället för stillastående trafik.” Att detta inte stämmer i sig finns forskning som visar. Dessutom kommer de utglesningseffekter som en ny väg av detta slag bidrar till att ge betydande indirekta ökningar av utsläpp. Och detta finns inte med i beräkningarna. Den tillväxt man räknar med bygger i själva verket på denna mekanism.

”De siffror Verket räknat på är ett bensinpris på 15,58 kr per liter år 2020 och 21,01 kr år
2040 (2006 års prisnivå).” Nån som på allvar tror att bensinen bara skulle kosta 1.50 mer än idag om 12 år? Naturligtvis blir priset mycket högre än så och trafiken därmed mindre, eller?

”Eftersom det är el och inte olja som är det aktuella drivmedlet under Förbifartens livstid är trafiken underskattad. Istället för dagens bränslekostnad kring tio kronor milen beräknas
elbilarna kosta under två kronor milen att köra.” Att skatta framtidens energipriser är naturligtvis inte enkelt. Men att tro att den blir så låg som motsvarande 2 kr/mil är förmodligen fel. Efterfrågan och konkurrensen på energi lär inte bli mindre än idag. Och det tar dessutom många år innan dagens bilar är utbytta.

Länkar:

DN om bensinpriset
BIL-Sweden Opinion


0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.