Visst är det kul med nya SUV-ar
I dagens tidningar kan man läsa tester av Volvos nya mini-SUV XC60. Bilen hyllas i båda mina morgontidningar: ”Säker och stilsäker in i minsta detalj” säger DN, medan Sydsvenskan i sin rubrik blickar mot framtiden ”Volvos nya som hybrid 2010”.
Den är snygg, definitivt, men inte är det framtidens bil. Inte en bil som väger 1827 kilo, och släpper ut 199 g koldioxid per kilometer.
DN Motor, som ju ofta försöker anta någon form av grönt tänkande på sina bilsidor diskuterar nästan inte frågan med ett ord i artikeln. När Jacques Wallner får provköra den snygga bilen blir han samme gosse som motorjournalister alltid varit. Han säger till och med: ”Toppmodellen, den bensindrivna T6-motorn med 285 turboframkallade hästkrafter anses för törstig för den svenska marknaden. Det är synd.” Men vakna – en bil som drar 1,5 liter milen har inget existensberättigande idag.
I faktarutan sammanfattas bilen så här: Plus: Säker. Snygg. Bekväm. Minus: Dyr, tung, törstig. Detta ger betyget 4.
Det blir allt mer uppenbart att Volvo är illa ute. Miljöfrågan har man struntat i i alla år, och inte tycks det bli bättre nu. Och motorjournalisterna hänger på. Förra veckan kunde man läsa att Volvo lyckats göra dieselvarianter av C30, V40 och S50 som alla skulle platsa in som miljöbilar, dvs släppa ut mindre än 120 g/km. Det blev en notis. XC60 blir hela uppslag.
Detta är inte bilen som räddar Volvo, det är säkert. Och den räddar defintivt inte planeten.
Häromveckan överhörde jag från korridorsnacket på jobbet:
”Jag är sugen på en SUV nästa gång”.
Vad är det som skapar sådana destruktiva tankar hos en småbarnspappa?
Är det motorjournalisterna så kan vi hoppas på att det går att förändra, men är det vår evolutionärt utvecklade prestige och fåfänga så är det svårare.
GÄSP!!!
Om man ägde en SUV är det definitivt nu man ska sälja den. Största problemet är inte dyrare bensin i framtiden utan att värdet kommer att sjunka som en sten när efterfrågan minskar (pga bensin, miljödebatt etc.). Det är ju vad som redan har hänt i USA, där är marknaden för SUVar iskall, både nybils- och den begagnade.
Att i detta läga köpa en ny SUV finns inte på kartan, det är obotligt korkat.
Att Volvo fäster hopp till att denna bil ska rädda dem är lika korkat.
Rent generellt blir det tuffare framöver för alla företag som sysslar med något som har att göra med transporter. Flygbranschen ligger mycket risigare till än bilbranschen men det som kommer att hända där det närmaste året kan bli en generalrepetition av vad som senare händer i bilbranschen.
”Rent generellt blir det tuffare framöver för alla företag som sysslar med något som har att göra med transporter.”
Inte för den som sysslar med spårgående transporter. Eller med cykling.
New York Times: Unburdened by Gas Costs, Bike Couriers See a Chance
Vi på Trivector, som jobbar med transåporter, upplever en högkonjuktur utan dess like. Efterfrågan på kunskap kring hur man skapar det hållbara transportsystemet, som vi jobbat med i 10 år, är nu glädjande stor!
På volvocars hemsida kunde man i våras läsa om XC60 under rubriken Miljö hur bra filter den har så att luften inne i kupén är fri från pollen och andra allergener. Ingenting om hur den yttre miljön påverkas av bilen!! När jag gick in på hemsidan nyss såg jag att dom har lagt till att motorerna är mycket energisnåla för att minska påverkan på den yttre miljön. Om de slukar så mycket bensin att koldioxidutsläppen blir 199 g per km vet jag inte om man kan säga att motorerna är energisnåla! Men okej, de kanske jämför med en buss.
/Emma Jonson