Var proaktiv eller dö

Om vi går tillbaka kanske 10 år tillbaka så var det vanliga sättet för företag att hantera miljöfrågor oftast reaktivt, eller ibland till och med defensivt. Det defensiva sättet handlade om att man åtgärdade problemen när kunderna eller samhället reagerat. Det reaktiva handlade om att man försökte följa baskraven som samhället ställde upp, innan man gjort misstag, men inte mer.

Nu ser världen och verkligheten annorlunda ut och de företag som idag inte har ett proaktivt förhållningssätt till miljö- och hållbarhetsfrågor riskerar att slås ut.

Idag har jag varit på Sydsvenska Handelskammaren och suttit i diskussioner i deras Advisory Board för miljöfrågor. Och det är intressant att se hur denna typ av organisationer har gått vägen från ett reaktivt förhållningssätt på miljön till att närma sig ett mer proaktivt. Från att ha varit företagens bundsförvant i hur man hanterar lagar och förordningar på ett sätt som inte stör den viktiga verksamheten allt för mycket, tar man nu försiktiga steg mot att börja se miljö- och hållbarhetsfrågor som affärskritiska, och som möjligheter istället för problem.

På mötet var också Björn Sundberg, VD för Cascades Djupafors som fått Miljöstyrningsrådets pris ”Utmräkt grön leverantör 2008”. Företaget tillverkar förpackningar, och kan alltså sägas vara i en miljöbesvärlig bransch. Björn gjorde en mycket engagerad redogörelse för den stora mängd miljöarbete som man genomfört: energieffektiviseringar, byte från lastbil till tåg osv. Det intressanta här är dels att se hur mycket en engagerad person kan åstadkomma, även i en stor internationell koncern, dels att se hur man tar fler och fler affärer på detta, och hur arbetet nu sprider sig i den internationella koncernen.

Tänk om Volvo haft någon som Björn som kunnat se möjligheterna, och gjort sin omvärldsbevakningsläxa. Då hade inte nye VD:n Stephen Odell behövt varsla 3500 personer och jag hade kunnat köra gas-Volvo istället för gasmerca mina knappt 1000 mil om året.

Skulle vara kul att sitta med i Volvos Advisory Board om miljö – om de nu har något?

Länkar:
Miljöstyrningsrådet om Cascades Djupafors
DN om Volvo som kanske bygger gasbilar igen

7 kommentarer
  1. Jenny
    Jenny says:

    Hamnade av en slump på din blogg, sökte på decoupling… Verkar kul och läsvärd! Intressant att läsa om andras sätt att tänka och verka för miljön. Du hamnar som bokmärke!

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Tack – kul att du gillar bloggen. Konstaterar att det var länge sen jag skrev om decoupling. INte en enda gång i år (totalt 10 inlägg under 2006-2007).

    Kanske för att jag mer och mer tror att vi måste börja prata om utveckling istället för tillväxt….

    Svara
  3. Emma Jonson
    Emma Jonson says:

    Såg artikeln ”Nya miljöregler släcker elföretag” i Ny Teknik. Om EU inför sina planerade nya miljökrav för nätaggregat som skall börja gälla inom ett år, kommer kanske svenska elföretag gå omkull enligt Elektronikindustriföreningen. Det får mig att tänkta att om dessa företag istället hade varit mer proaktiva hade de istället fått konkurrensfördelar med hjälp av denna nya lag… Det verkar som att rubriken Var proaktiv eller dö stämmer!

    Svara
  4. Anders
    Anders says:

    Jaså? Kritiskt skärskådande undrar jag då – vad hindrar dig att fortsätta köra begagnad gas-Volvo, egentligen?

    Mvh
    Anders

    Svara
  5. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Ursäkta. Uttryckte mej klumpigt. Jag har aldrig ägt nån gas-volvo, Bara en vanlig Volvo. När jag skulle byta efter att ha förlängt leasingen 1 år extra, ville jag ha en gasvolvo. Då kom precis beskedet att man lagt ner tillverkningen. Jag leasade dåp en gas-merca i ett halvår för att testa. Nu har jag leasat den i 2,5 år till…

    Svara
  6. Anders
    Anders says:

    Aha! Då förstår jag bättre, kan rekomendera dig att läsa ”Auto motor & sport” för lite input i vad som händer på bilfronten annars.

    Låter som att du lär behålla mercan ett tag till, eller?

    Mvh
    Anders

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.