Stulna taxibilar
Nästan alla taxichaufförer i Rom kör som om de stulit bilen. Och parkerar bilen gör man överallt – på gator, trottoarer, refuger, cirkulationsplatser osv. Och stora delar av Roms historiska centrum är förpestat av snabbkörande bilar.
I går kväll var vi på Campo di Fiero, på en utmärkt restuarang med namnet Carbonara. Vi satt faktsikt ute till 21.00 men sen sjönk temperaturen drastiskt och ett regnväder drog in. Så vi fick flytta in till desserten. Som antipasto blev det parmaskinka med melon, som huvudrätt en fantastiskt god pasta med röda och gröna tomater, sardeller och pecorino, och som dessert tiramisu och en god macchiato.
Idag har vi dragit upp riktlinjerna för hur vi skall slutföra det stora EU-projektet MAX, som handlar om metoder för ett förbättrat arbete med mobility mangement (mjuka åtgärder för att påverka resbeteendet). Vi på Trivector har ansvar för hela syntesarbetet, och det ser faktsikt mycket bra ut så här långt. Det kommer att bli blandannat gemensamma europeiska verktyg för att utvärdera arbetet, (inklusive en mycket spännande ny metod för att mäta förändringar i attityd, innan man kommer till att man faktiskt ändrar sitt beteende), det blir en europeisk standard för att driva mobility mangement projekt (ligger hos CEN, europeiska stadardiseringskommissionen just nu) , det blir en metod för att genomföra verksamma kampanjer och det blir en metod för att införa mobility management i samband med bygglov.
Klockan 23.00 i kväll är vi hemma…..
Fast enligt italiensk matkultur hoppade ni över huvudrätten, när ni tog pastarätten. Pasta eller ris räknas alltid som primo. Huvudrätten, il secondo, består av kött eller fisk med grönsaker. Oftast blir det en ganska mastig måltid om man även äter antipasto och dolce, så jag förstår om ni hoppade över secondo.
Och jo, den italienska trafiken skämtar t.o.m. italienarna om: ”I norra Italien stannar man vid rött, men i södra kör man vid rött.”
En stor förändring jag vet man gjort de senare åren, åtminstone i norra Italien där jag bodde, är att man i stället för trafikljus byggt rondeller. Jag påstod innan de byggdes att det säkert skulle göra att trafiken flöt bättre, men fick inte med mig den italienska släkten på det. Nu förstår de mycket bättre hur bra det kan bli att slippa stå och vänta vid 20-talet trafikljus på en sträcka av 10 km. På samma gång som man byggde rondeller ändrade man också trafikreglerna vid rondellkörning till dem vi använder i Sverige. Förut gällde högerregeln.
Avundas dig den italienska våren, som jag njöt av förr i tiden.
Jo jag vet att vi bara åt Primo platti. Men det blir för mastigt med båda. Kvällen innan blev det bara Secundo platti.
Väntar nu i Munchen….