Hembrännare och polska vodkaförsäljare
Att sälja SAAB till Koenigsegg är som om vi sålt Vin & Sprit till en hembrännare i Norrland. Backad av av ett gäng polska vodkaförsäljare.
Verkar det troligt att en sportbilsentreprenör som inte går med vinst, backad av norska oljemijardärer, och ett par amerikanska dito förstår hur framtidens bilar måste se ut?
SAAB har en lång stolt tradition av att göra sportiga bilar som gillas av amerikanska filmregissörer, och gayrörelsen. Men sominte tillräckligt många andra vill äga. Hur skall Kinderägget ändra på detta? Vad förstår han om de helt nya krav som ställs om bilarna skall finnas kvar i framtiden? Energiförbrukning? Resurssnålhet? Trafiksäkerhet?
Som skattebetalare vill jag inte vara med och äga i alla fall.
Vem har sagt att ägaren behöver begripa något? SAAB har en stor mängd kompetenta tekniker som bara längtar efter att få utveckla sina idéer utan hämskor i form av starka ägare. En tekniskt svag ägare är kanske bara en fördel? Vem vet?