Spårvagns-ja och mingel i Almedalen

Vaknar upp i ett semesterområde utanför Visby i ett ”mobile home” av fransk tillverkning. Allting är av plast. Väggar, dörrposter, golv såväl utvändigt som invändigt ser ut som trä, men är av plast. En ganska overklig upplevelse – som hela Almedalsveckan.

Men dagen igår var intressant och nyttig. Kom hit vid lunch med flyg via Bromma. Taxin in till stan (det finns inga flygbussar) var en kille från Limhamn som brukar köra här på somrarna. Vandrade runt och orienterade mig – och stötte genast på flera personer jag känner.

Gick och lyssnade på Bil Swedens seminarium om EU:s transportpolitik. Fick höra SIKA:s nya generaldirektör Brita Saxton presentera en rapport kring hur olika länder hanterar EU:s transportpolitik – en rapport som vi på Trivector tagit fram. Det kom några frågor som Brita inte kunde svara på – men Annika hos oss som skrivit rapporten, hade kunnat…..

Sen pratade Vägverkets nya generaldirektör Lena Erixson. Gjorde ett mycket bra intryck. Hon berättade om hur Vägverket hanterar transportpolitiken. Nånstans i sitt anförande sa hon att ”vi behöver fler svenska städer med spårvagn”, vilket gav en bra inledning till det seminarium som jag skulle moderera senare.

Intressant att konstatera att de båda kvinnliga generaldirektörerna båda lyfte fram det nya transportpolitiska huvudmålet ”tillgänglighet” som en viktig ändring av synsättet inom branschen.

I övrigt lyfte moderatorn Bertil Moldén fram problemet med att så få ungdomar tar körkort. Jag har svårt att se det som ett problem. Om vi lyckas skapa trafiksystem som gör att man klarar sig utan så är det naturligtvis bra. Och jag tror att det beror på urbaniseringen – och med den följer allt fler stadsområden som har en sådan kvalitet i kollektivtrafiken att det fungerar att vara utan bil.

Sen var det dags för seminariet jag modererade om Framtidens stadstrafik – som alltså handlade om spårvagnar. Det var Swedtrain, tågindustrins branschorganisation, som arrangerade seminariet. Seminariet var välbesökt med ca 70 deltagare, och teckentolkades eftersom det fanns personer med hörselhandikapp i publiken.

Först pratade Klas Wåhlberg och Lars Kleppe, VD för Bombardier respektive Alstom. Vi fick exempel på skälen till att spårvagn är ett bra alternativ, och vi fick se lösningar från andra delar av Europa. Därefter pratade Eva Andersson, kommunalråd i Norrköping om varför de lyckats bevara och utveckla spårvagnen, fast den satt trångt till under ett par årtionden.

Paneldebatten blev faktiskt debatt – fast på min första fråga om Vägverkets generaldirektör har rätt när hon vill ha spårvagn i fler svenska städer svarade alla ett rungande ja! Det hade inte hänt för bara några år sedan.

De som debatterade var, förutom Eva Andersson, fyra riksdagsmän från trafikutskottet: Nina Larsson, (F), Christina Axelsson (S), Solveig Zander (C) och Karin Svensson-Smith (MP). Plus Christer Wennerholm, moderat landstingsråd i Stockholm.

Om alla säger sig vilja ha mer spårväg så går en skiljelinjen mellan blocken när det gäller finansieringen. Alliansen hävdar att man redan har gett löften i infrastrukturpropositionen, medan de rödgröna inte håller med om detta. Jag uppfattade det som att alliansen inte vill ge generella spelregler för hur staten kan delfinansiera denna typ av projekt. Man vill att i varje enskilt fall skall projekten konkurrensutsättas mot andra infrastrukturprojekt. Man kan konstatera att i de länder i Europa där spårvägen byggts ut finns oftast någon form av generell princip för statlig medfinansiering,

Efter seminariet blev de eftersnack med olika intressenter, bl a från nya nätverket Urbanisma startat av handelsstudenter och arkitekter. Sen gick vi till Sjöfartsbranschens mingel i Gotlandsbolagets trädgård. Många för mig kända ansikten där – bl a från Vinnova. Det var så trevligt att vi missade Jan Björklunds tal.

Men med andra vänners hjälp lyckades vi köa in oss på ”Efterfrågat”, där Lars Aduktusson och imitatören Göran Gabrielsson frågade ut Björklund. Mycket roligt och upplyftande – de lyckades nästan att få även en tråkmåns som Björklund att bli intressant.

Efter det blev det ytterligare mingel på andra platser i Visby. Om man ställer sig i hörnan vid Donners krog så passerar inom några minuter kändisar som Alexander Bard, Erik Blix, Leif Pagrotsky (om han syns), Thomas Östros osv osv. Plus folk man känner som vänner från Malmö miljöförvaltning, Sydsvenska Handelskammaren, Vägverket, SIDA osv.

Sen tog vi en taxi till vår villavagn utanför Visby. Eftersom vi var sent ute med bokningar fick jag sova i denna upplevelse som hyrts av Alstom. Tack.

Nästa år skall jag hit igen, och stanna fler dagar. För så mycket koncentrerat kontaktskapande är nog svårt att hitta någon annanstans. Och hoppas att klimat och miljöinriktningen håller i sig.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.