Spårvagnsstäderna nytt nätverk

Mission completed. Det nya svenska spårvagnsnätverket är på rull. Ett bra seminarium på Stockholms stadshus bäddade för detta.

Efter min inledning om varför spårvagnar behövs, (ni vet, klimat, olja, hälsa och stadsbyggnad) fick vi tre inledande politiker som sa i princip samma sak.

Sten Nordin, moderat finansborgarråd i Stockholm, inledde med att säga att ”för fem år sedan hade vi inte kunnat vara här och starta ett spårvagnsnätverk…”

Sedan förklarade de han att Stockholm måste ha mer spårväg för att klara dagens och framtidens utmaningar. När jag efter hans mycket engagerade framförande frågade vad som möjliggjort denna förändring pekade han bl a på entusiasterna som lobbade fram Djurgårdslinjen och hans företrädare som varit med att jobba fram Tvärbanan. Att SL lyckas ta marknadsandelar från bilen förklarade han med att ”ingen kan väl ha undgått diskussionerna om klimatfrågan”.

Christer G Wennerholm, moderat landstingsråd och ordf i SL fortsatte med att bekräfta Stockholms behov av spårvagn. Han visade planerna på Cityspårvägen och den nya linjen mellan Alvik och Solna. Och avslutade med att säga att ”oavsett vem som sitter här efter nästa val kommer att driva frågan om spårvagn – eftersom det behövs”.

Johnny Bröndt, vice ordförande i Västtrafik förklarade på ett bra sätt varför spårvägen är så viktig i Göteborg. Och slutade med att visa en bild från sitt köksfönster med en spårvag: Jag har närmare till spårvagnen än till bilen berättade han.

Sen kom tidigare Trivector-kollegan Daniel Svanfeldt, som blivit värvad till Malmö för att jobba med deras spårvägsplaner. 2018 skall den första linjen rulla sa Daniel.

Efter detta kom två av Sveriges spårvagnsgurus. Per Gunnar Andersson från Trivector och Berndt Nielsen från Svensk Kollektivtrafik, tidigare chef för spårvägen i Göteborg.

Efter detta diskuterade de 50 församlade om hur ett nytt nätverk kan se ut, och hur det kan fungera. Karin Svensson Smith, mp, från riksdagens trafikutskott berättade att hon varje dag får sju kilo post, och mycket från olika påtryckargrupper. Här gäller det att finnas med om man vill vara med och dela på de ganska få miljoner som skall fördelas till infrastruktur.

På min fråga om vi skall fortsätta att arbeta med spårvägsnätverket räckte alla upp. Vi valde en interimsstyrelse, med Nordin och Wennerholm från Stockholm, Mats Helmfrid, kommunalråd från Lund, Peter Danielsson kommunalråd i Helsingborg, Eva Andersson, kommunalråd i Norrköping, och politiker från Västtrafik och Region Skåne som nu skall arbeta vidare mot det formella bildandet i september.

Det enda som vållade diskussion var namnet på nätverket. Arbetsgruppen föreslog ”Spårvagnsstäderna”. Några tyckte att ”Spårvägsstäderna” var bättre, men fick mothugg med att spårväg kan missuppfattas av icke-proffs att betyda även andra typer av spårtrafik. Vad tycker läsare av denna blogg?

10 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Spårvagnsstäder låter mysigare. Det låter som blandtrafik och ringklockor. Spårvägsstad låter som trafikseparering och betong (vilket iofs kan behövas, men med måtta).

    Svara
  2. Jacob W
    Jacob W says:

    Om Svensson Smith m.fl. inte vill få 7 kilo hatbrev från Svenska Spårvägssällskapet så bör nätverket kallas Spårvägsstäder. Det är ju trots allt det korrekta namnet för själva anläggningen!

    Svara
  3. Patrick
    Patrick says:

    Det pinsamma är dock att Sten Nordins företrädare var en av de som mest var EMOT Tvärbanan och vände sedan kappan efter vinden när banan öppnades och blev den succé som det visade sig! Hans namn? Elwe Nilsson om ni kommer ihåg honom?

    Svara
  4. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Patrik!

    Den person som Sten Nordin nämnde var Stig Dingertz.

    Elwe Nilsson, som var en gamla tiders maktpolitiker, minns vi väl från en studieresa med delar av SL.s styrelse för att titta på högprioriterad busstrafik i Paris. Alla tyckte vi skulle åka kollektivt från flygplatsen, vi var ju där för att se just på kollektivtrafik. Alla utom Elwe som tog en taxi…

    Svara
  5. Andreas N
    Andreas N says:

    Bara för att man jobbar med trafik behöver man ju inte använda sig av den tekniskt korrekta termen. Jag rättar inte mina vänner när de vill att jag ska köra in i rondellen och svänga vänster. Min röst går till spårvagnsstäderna. Marknadsför enkelt, konsekvent, relevant. Spårvagn är enkelt, konsekvent och varför krångla med att lära ut nya ord, är det relevant?

    Svara
  6. Anders
    Anders says:

    Christer:

    Strålande anekdot om Elwe Nilsson där, du har inge fler på lager? …Eller du kanske inte vill hänga ut dem, även om de fanken förtjänar det efter en sådan självutlämnande fadäs!

    *Skrattar gott*

    Svara
  7. David Larsson
    David Larsson says:

    …och näst på tur är väl en grupp som kan lobba för både spårvagn och spårtaxi (och göra goda avvägningar mellan när dessa båda trafiklösningar bör användas).

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.