Att kompensera i Indien

Nu har vi på Trivector beräknat verksamhetens klimatpåverkande utsläpp för 2008 (vi har haft så fullt upp att vi inte hunnit förrän nu). Dvs de utsläpp som blir kvar efter alla våra ansträngningar med att nå våra mål för t ex andel tågresor (som ligger på nästan 100% mellan Lund och Stockholm), få fler att cykla till jobbet, öka andelen telefon- och videokonferenser osv. Och så har vi köpt CDM-rätter för att kompensera för dem.

Utsläppen blev högre i år, beroende på två saker.

1) Vi har justerat beräkningen av utsläpp från flyg, för att de skall bli mer rättvisande och räknar nu med koldioxidekvivalenter dvs, 2,5 gånger koldioxidutsläppen. Forskare anser att detta är den effekt som flyget ger, bl a beroende på utsläppen sker på hög höjd, och att även vattenångan ger klimateffekter.

2) Eftersom vi kompenserar för halva arbetsresorna så har en flytt av vårt kontor i Viken till Lund gett en liten ökning för dessa resor.

Totalt har vår verksamhet, dvs tjänsteresor, halva arbetsresorna, godstransporter, el (inga utsläpp vi köper grön el) och uppvärmning gett utsläpp av 135 ton koldioxidekvivalenter. Det betyder ca 2,4 ton/person. Totalsiffran i fjol var 98 ton.

Detta har vi kompenserat genom att från vår samarbetspartner Tricorona köpa CDM-rätter (Clean Development Mechanism) som är en del i den europeiska handeln med utsläppsrätter. Genom att satsningar i utvecklingsländer, som också innehåller sociala delar, minskar man utsläppen av koldioxid där, som kompensation för de utsläpp vi gjort här. Att man verkligen minskar utsläppen garanteras av revisorer, i vårt fall från Norske Veritas. Vi köper dessutom så kallad Gold Standard, vilket innebär ytterligare en kvalitetsstämpel, genom att olika NGO:s (Non Governmental Organisation) kontrollerar dem.

Det projekt dit våra pengar går är ett biobränsleeldat nätanslutet kraftverk i Indien som heter Sri Balaji och ligger i provinsen Andhra Pradesh, och eldas med avfall från jordbruket. Kraftverket är på 6 MW, registrerat som CDM-projekt 0362, och validerat av Det Norske Veritas.

Kostnaden för detta är 3 645.00 Euro plus moms. Detta betyder ca 900 kr/anställd.

Vad vinner vi som företag på detta? Flera saker faktiskt. Det bidrar till vår trovärdighet som ett ansvarsfullt företag som menar allvar med våra hållbarhetsambitioner. Detta i sin tur genererar positiv uppmärksamhet som stärker vårt varumärke. Vilket i sin tur ger fler och intressantare uppdrag och lättare att anställa unga personer som idag i många fall ser företags CSR-arbete som en viktig faktor vid anställning.

Och vi gör en liten insats för att minska de klimatpåerkande utsläppen. Men vi kommer att fortsätta vårt arbete att minska våra utsläpp – och förhoppningsvis minska våra utsläpp ännu mer.

2 kommentarer
  1. Johan
    Johan says:

    2,5 ton per anställd? Menar ni per huvud eller FTE (årsarbeten)?

    På KRAV är målet 600 kg koldioxid per årsarbete i år. Vi räknar som er, men jag är osäker på vilken faktor vi använder för flyget. Har du någon referens på de där 2,5, eller är det mer erfarenhetsbaserat?

    Och det är klart att vi kompenserar, på samma sätt som er, ungefär.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Räknar vi per FTE blir det nog något högre.

    IPCC säger 2.0 medan andra forskare hävdar 4 ggr. Man brukar ofta lägga sig på 2,5 ggr. Det finns massor av referenser, t ex Åkerman.

    Allt beror på hur mycket flygresor man har. Så snart vår miljöbokslut är klart skickar jag det!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.