Strömma eller gå till affären

På väg hem från Stockholm efter en lyckad dag. Ett konstruktivt kontorsmöte, två bra anställningsintervjuer och ett kundmöte. Tåget skakar så man knappt kan jobba. Det blir fler och fler sådana här vagnar säger tågvärden…pinsamt…

Då finns det tid att fundera över en sprillans ny seriös rapport från amerikanska forskare, bl a från Stanford, som visar koldioxidutsläppen från olika distributionsformer för musik.

Störst blir utsläppen från traditionell distribution från fysiska CD-skivor som du köper i affären. Minst blir utsläppen från om du laddar ner musik och inte bränner ut den på en CDR-skiva, och i alla fall inte lägger denna CD i ett plastfodral – det klassiska Jewel-caset.

Men, säger forskarna, om du går eller cyklar till affären, är det ingen större skillnad på att ladda ner och bränna ut på CD, och att köpa i affären. Och såär det med de flesta varor du köper. Din egen hemleveranas från affären svara ofta för en betydande del av miljöpåverkan.

Att lyssna på strömmad musik, typ Spotify, har inte funnits med i studien.

Men det finns naturligtvis andra skillnader som inte studien analyserar. Nedladdad musik, håller oftast en mycket lägre ljudkvalitet än musiken på D-skiva. För att inte tala om strömmad musik, även om man får lite bättre kvalitet om man betalar för Spotify – jo det gör skillnad.

Och att sitta hemma och ladda ned gör ju att man missar diskussionerna med skivaffärens duktiga personal som kan tipsa dej om sådant du inte visste att du gillar. Många gånger gick jag hem med ny spännande musik som Kenneth på Folk & Rock tipsat om. Det kan man sakna.

Två veckor innan vi kom till New York hade Virgin stängt sin megastore vid Times Square. Men på en liten fullmatad skivaffär på Bleeker street (som nog hade vissa problem eftersom man lämnade 29% på allt) hittade vi båda gamla favoriter (All things must pass, George Harrisons mästerverk, Joe Bonamassas senaste, och en hyllningsskiva till Les Paul, som dog en dag senare). Och vi fick hjälp av innehavaren.

Men visst är det fascinerande med Spotifys nya möjligheter att hitta nästan allt. Så just nu blir det betydligt mindre CD-inköp (med cykel), en del inköp på Itunes, och en hel del lyssnande och letande på Spotify.

Länk:

Läs rapporten

1 kommentar

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar till Max Hanander Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.