Inte skära bara rispa…

På tåget mellan Halmstad och Göteborg, för vidare transport till Stockholm.

Har pratat hållbara transporter för Halmstads kommunstyrelse och högre tjänstemän, och jag fann en stor öppenhet och förståelse för problemen. Det känns extra kul eftersom min bild av Halmstad tidigare mest varit den av bilstaden, nästan som ett Göteborg fast i mindre format. Hoppas nu bara att de tar mina råd om att trafikstrategin måste innehålla kvantifierbara mål för att göra någon skillnad…

I Stockholm i morgon skall vi hålla ett seminarium för Vägverket kring resultatet av det stora EU-projektet MAX som avslutas i dagarna. MAX har varit det stora projektet kring beteendepåverkan i trafiken, sk mobility management. I projektet har vi tillsammans med 25 andra partners tagit fram ett stort antal konkreta verktyg inom området. En av Trivectors uppgifter har just varit att vara länken mellan forskning och praktik och se till att det blir användbara verktyg som resultat. Och vi är mycket nöjda. Har aldrig varit med i ett EU-projekt tidigare som lämnar så mycket konkret användbart efter sig.

Och så i morgon kväll blir det träff med studenter på vårt Stockholmskontor. Alltid roligt att diskutera med dem.

Torsdag har jag vikt för möten på kontoret, utvecklingssamtal osv Och så skall jag träffa Tricorona och diskutera samarbete kring utsläppsrättigheter..

Fast jag har burit med med en känsla av att vara förbannad hela dan. När jag kom ner till Lunds central, som går in i slutfasen av en upprustningsperiod, såg jag att massor av nya glasrutor vid sidan av rulltrapporna på plattformarna blivit ristade. I stället för att spraya har man alltså ristat i glaset. Jag brukar bli förbannad på skitgraffiti som bara förstör, men detta är klart värre.

Jag anser att man borde ta krafttag mot detta. Förstörelse av allmän egendom som detta hotar att erodera vårt civiliserade samhälle, och montera ner demokratin. Och det blir på sikt mycket dyrare än de försörda glasrutorna…

1 kommentar
  1. citydweller
    citydweller says:

    Ja, det blir på sikt mycket dyrare med konsekvenserna av ett eroderat samhälle än de enskilda glasrutorna.

    Men frågan är vad man kan göra.

    Stationen i Lund är inget bra exempel. Där har sabotörer inte många timmars utrymme per natt, och kameraövervakning och väktaringripande kan tänkas.

    Det är mycket svårare med mindre hållplatser. Man vill för allt i världen att de ska vara inbjudande för resenärerna.

    Jag önskar jag hade en lösning att föreslå!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.