Politikens återkomst – när då?
Skall åka tåg 7.28 i morgon bitti tillsammans med 20 andra personer från Trivector. Det är dags för årets Transportforum i Linköping. Trafikbranschens eget jättemingel. I år är det nytt deltagarrekord igen, över 1700 personer.
Och vi på Trivector skall som vanligt hålla många föredrag, närmare bestämt 15 stycken. (Det hålls 550 st dessa två dagar, men Trivector är ett ganska litet företag trots allt.)
Själv skall jag hålla i en av sessionerna med namnet ”En CO2-snål transportframtid och styrningen för att nå dit”. Den innehåller 6 st intressanta föredrag och så skall jag också hålla i en avslutande paneldiskussion.
När vi kommer till de föredrag som berör styrningen, så vet jag att flera kommer att beröra det man i alla trendspaningar just nu kallar för ”politikens återkomst”. Med det menar man att vi efter alla år av avregleringar, marknad, bonusar osv nu börjar allt mer se att politiken börjar göra sig gällande igen, och ett sådant område där detta kommer att synas är miljöområdet, säger man.
När då – undrar jag? Vi befinner oss i en intressant situation där en väldig massa bedömare pratar om att vi kommer att få betala dyrt för att släppa ut koldioxid, att oljan kommer att bli dyrare, och alla konsekvenser detta kommer att få. Men samma personer som säger detta fattar ständigt samma beslut som man alltid gjort. Ett tydligt exempel är ju debaclet i Köpenhamn.
När återkommer politiken kan man undra? Det tänker jag fråga våra paneldeltagare på torsdag.
Dags att börja packa ihop inför i morgon. Skall försöka skriva något litet blogginlägg från TransportForum, men mest blir det nog Twitter.
Länk: Transportforums program
Berättigad fråga, hoppas du (och ni) väcker tankegångar hos åhörarna bortanför den lätta punkten att bara slå bort det som obekväm kritik..
Antingen är vi med på tåget, rentav utgör loket – eller så trampar vi dressin hopplöst efter och riskerar att bli överkörda när tåget varvar oss!
Det är upp till oss som nation, väljarkår, demokrati, företagsamhet att välja.
Heja Christer!
Hoppas din kommande fråga kan bli, om inte en riktig roasting, så i alla fall en tankeställare för både politiker och åhörare. ”Politikens och statens återkomst”? Pyttsan. Sist jag öppnade en tidning pratades det mest om avregleringar och utförsäljningar. Av t.ex. Apotek, Bilprovning och kollektivtrafik. För ”det är bra för konsumenten”, och ”marknadslösningar är att föredra”.
Ser fram emot rapporteringen.
fredrik b – ecoprofile
Ett område som borde avregleras är parkeringsnormen. Idag är det förbjudet att bygga hus om man inte lovar att bygga minst det antal p-platser för bil som kommunen föreskriver. Det gör det billigare att parkera, men också dyrare att bygga och bo. Vilket många försöker kompensera genom att bo längre bort, på billigare mark i periferin.
Krönika: Avskaffa parkeringsnormen! – gbg.yimby.se
Tanken att avskaffa P-normen är god, och självklart borde den som behöver en P-plats (vid bostaden eller arbetet) betala hela kostnaden för vad den faktiskt kostar (att bygga, snöröja, markvärdet osv.) Men alla de försök som gjorts att bygga kontor eller bostäder med (för?) få P-platser har slutat med att man blivit tvungen att i efterhand klämma in fler platser, eller med större eller mindre kaos på gatorna. Hammarby Sjöstad är bara ett exempel.
Men jag är i princip helt för att låta marknadskrafterna styra utbyggnaden av P-platser. Är det större efterfrågan än utbud, så är det ”bara” att höja priset tills det blir balans. Och när priset blir tillräckligt högt blir det företagsekonomiskt lönsamt att bygga P-anläggningar. Men så länge man kan parkera billigt eller gratis på gatan är det förstås omöjligt att få ekonomi i kommersiella P-anläggningar.
Björn Abelsson
Björn, angående ”kaos på gatorna” som följd av ”för få” parkeringsplatser.
Varför det, är det inte bara att lappa eller t o m bogsera bort de bilar som står fel?