Snabbtåg, olja och revy

Det är diskussion om den svenska eventuella snabbtågssatsningen. Det blir för dyrt, det gör ingen klimatnytta och vi kan ha pengarna till annat, tycker bl a Per Kågesson.

En satsning på snabbtåg i Sverige måste ses som en satsning på framtida resmöjligheter, och möjligheter till utveckling, i stora delar av landet. Det är ganska uppenbart att bara satsningen i sig inte ger så fantastiskt stor klimatnytta. Precis som en massa andra enskilda åtgärder i sig inte ger den stora klimatnyttan – t ex satsningen på trängselavgifter. Snabbtåg måste ses i ett betydligt större sammanhang än så.

Systemeffekten – som är svårfångad i traditionella kalkyler – blir betydande. Som när Gripenstedt lyckades får regeringen att satsa på utbyggnaden av stambanorna i 1800-talets Sverige, eller satsningen på tunnelbana i Stockholm. Båda dessa framsynta infrastruktursatsningar har betytt orehört mycket för utvecklingen i städerna och stadsdelarna längs banorna, och naturligtvis inneburit stora miljövinster. I båda fallen fanns kritiker som ansåg projekten som vansinne.

En satsning på snabbtåg blir också en möjlighet till effektiva transporter i en framtid när oljan är dyr.

Jag har skrivit en revytext om hur en framtid utan olja kan se ut. Den finns chans att höra på Eslövsrevyn några veckor till. Melodin är Winnerbäcks ”Om du lämnade mig nu”. Om nån vill använda texten så hör av dig.

jag skulle vakna mitt i natten
och gå upp och ta en långpromenad
jag skulle låta blicken möta andra ögon
i en främmande stad
jag skulle inte ha så bråttom
ingen mening med det
det blir rätt mycket man får gjort
i sakta lunk
jag skulle andas i den riktigt friska luften
då om oljan tog slut

jag skulle sitta på ett tåg mot Paris
och låta bilen va
jag skulle få den tiden över för mig själv
som jag sagt att jag vill ha
jag skulle unna mig att drömma
hundra mil genom Europa
då när flyget
står på marken varje dag
jag skulle pröva nya vägar ut i världen
då om oljan tog slut

jag skulle kunna leva utan den där bilen
jag tror det finns en chans
jag skulle sakna den där stunden, alla milen
när man gasar som i trans
jag kanske skulle söka upp
politiker som missat
helt att lyssna
medan tiden fanns
jag tvekar det finns nån som man kan ringa
då om oljan tog slut

jag kanske skulle leta upp min cykel
den som står i garaget
det skulle bli för segt att vänta på att Carlgren
har en elbil i bagaget
men jag skulle aldrig ha tålamod nog
att sitta still
det finns platser ditt
jag alltid vill
jag kommer resa nästan överallt jag vill
då när oljan tar slut

4 kommentarer
  1. David Larsson
    David Larsson says:

    Det finns mycket som talar för snabbare tåg, däremot tycker jag inte det är självklart hur snabbt och mellan vilka orter. Ska tågen bara ersätta flyget på de längre sträckorna mellan de största städerna (>300 000), eller fungera för storregional trafik mellan medelstora städer (>50 000).

    Det senare alternativet, som jag tycker känns mer lockande diskuteras i en rapport från ÅF (se länk).

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    David, bygger man Götalandsbanan får man BÅDE flygersättande trafik OCH storregional trafik. Titta på en järnvägskarta! Idag finns inga tåg utan byte mellan Landvetter-Borås-Ulricehamn-Jönköping. Inte heller kan man åka tåg utan byte mellan Göteborg och Landvetter/Linköping/Norrköping/Nyköping. Det går inte att åka tåg utan byte mellan Nyköping och Jönköping/Ulricehamn/Borås/Landvetter/Göteborg. Mellan Jönköping och Linköping/Norrköping finns ett enda tågpar vardagar utan byte.

    Utredningen du länkar till är spännande, men stråket har trots allt flera bytesfria förbindelser redan idag.

    Götalandsbanan ger DESSUTOM kortare restider på Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö-Köpenhamn.

    I debatten försöker man ofta glömma bort att Götalandsbanan erbjuder både och. Per Kågesson gjorde det nyligen i DN Debatt t ex.

    Svara
  3. Linda Lejon
    Linda Lejon says:

    Mycket bra text! Den skulle passa mycket bra på någon av våra musikaliska tillfällen här på gatukontoret i Malmö. Vi har viss tradition till eget låtskrivande, men ibland ska man ju kunna ta in bra texter utifrån också!

    /Linda

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.