Att gå i rätt riktning med liten väska
Vad är det viktigaste att göra på det europeiska transportområdet för att gå mot ett hållbart transportsystem? frågade moderatorn Michael Koucky på seminariet idag i Örebro om hållbara fordonsflottor. Som enda planeraren bland oss fyra i panelen svarade jag inget om lagstiftning eller koldioxidskatter – även om båda naturligtvis är mycket viktiga.
Mitt svar var samma som så många gånger tidgare: Sluta ta stora steg i fel riktning och börja ta steg i rätt riktning. För det är ju så vi gör. Trots alla mål om motsatsen.
På nästa session pratade jag om mobility management – att med mjuka metoder påverka resan innan den börjat. Och om alla de smarta verktyg vi varit med om att ta fram i EU-projektet MAX. Visade också, liksom flera av de andra föredragshållarna, många exempel på hur kostnadseffektivt denna typ av åtgärder är. Mycket billigare än att bygga ny väg – men lik förbannat satsas det ganska små pengar på detta i Sverige. I Storbrittanien, Holland och Österrike har man fattat att det är kostnadseffektivt gör stora staliga satsningar.
Jag lärde mig idag också två nya fakta av Magnus Nilsson på Naturksyddsföreningen. Det ena handlar om att lastbilarna får allt större tankar – och det är inte bara för att de skall kunna köra långa sträckor. Nej det handlar om att kunna tanka där dieselskatten är lägst. Så om man har 800 liters tank, så kan man tanka i Luxenburg, som har lägst skatt, och sen köra till Storbrittanien som har högst, utan att betala ett nickel i skatt där. Och de flesta länder i EU vill inte att EU skall få bestämma om detta.
Det andra jag lärde mig var att när en biltillverkare tillverkar en el-bil, som antas ha nollutsläpp (sic), så räknas det som att man gjort 3,5 bilar, när man beräknar tillverkarens medelutsläpp för alla tillverkade bilar. Detta var tänkt att stimulera till att göra fler elbilar. Men det som händer är att det blir möjligt att genom att tillverka ganska få elbilar, få man utrymme att göra många törstiga bilar. Visst är politiken svår att förstå sig på?
Sen var jag på Örebro kommun och praade med dem om hur de skall kunna uppnå sina mål i sin trafikstrategi, att minska biltrafiken med 25% i centrum. Kommer politikerna att våga införa de åtgärder som behövs?
Hoppas det, så man börjar gå i rätt riktning!
PS Måste skriva en sak som jag funderat på ett tag. När jag är ute och reser, vilket jag gör ofta, så tycker jag mej se allt fler människor med stora trunkar, stora som amerikakoffertar. Och när man listar ut var de är på väg, och hur länge, visar det sig att storleken på väskan inte alls står i proportion till resans längd. Vad beror detta på? Har vi människor fått allt svårare att skiljas från våra ägodelar, och måste ha dem med? Själv har jag mer åren blivit allt bättre på att slimma bagaget, och har svårt att fatta dessa enorma väskor. Nån som har en idé? DS
(Banne mej, vi är i Hässleholm nu, bara en halvtimme kvar och vi är i tid…)
Möjligen innehåller ditt P.S. ett svar på sin egen fråga. Du har med åren lärt dig att slimma ditt bagage. Således är det möjligt att storleken på bagaget inte är en indikator på hur långt de skall åka utan hur sällan de åker.
Jag har också märkt de stora väskorna. Kanske har de flera uppsättningar kläder med tillhörande skor? Skor tar ju en del plats. Eller är det veck i kläderna de vill undvika?
Om dieseltankens storlek.
Det är FN som bestämmer storleken på dieseltanken. Se ADR 1.1.3.3(a). Max 1500 liter annars blir det en transport av farligt gods. EU backar upp bestämmelsen genom direktiv 94/55/EG
Angående väskorna: är det inte helt enkelt golfklubborna som måste med?
På tal om tågresor – visserligen kan det vara roligt att åka tåg, men se på den här sökningen Halmstad-Köpenhamn hos Hallandstrafiken/Öresundståg. Påpekade detta för ett halvår sedan – har inte hänt något… ;-)
Bild