Om kunskap och snabbtåg

För ett par somrar sedan satt jag i vårt sommarhus i Barsebäckshamn och tittade ut över havet en regnig semesterdag. Less på regnet gjorde jag något som jag sällan gör – satte på TV:n utan att veta vad jag vill se.

Jag zappade runt bland kanalerna. På TV24, som är en skön motpol till snuttifieringsteve, visade man en hel föreläsning med en man som heter Fredrik Härén. Det tog bara någon minut sen var jag fast. Föreläsningen handlade om globalisering och kunskap, och vad den kommer att betyda för oss självgoda svenskar, som tror att vi är bäst i världen på det mesta. Trots att länder som Kina och Indien utbildar hundratusentals ingenjörer, som jobbar för en tiondel av vad vi svenskar vill ha betalt, tror ändå studenterna på LTH och KTH att vi är mycket bättre.

Kommer att tänka på Häréns eminenta föreläsning (finns på Youtube – väl värd en timmes titt) när jag under helgens förkylningsupptrappning (nu på 6:e veckan…) läser två olika artiklar om helt olika saker. DN:s ledare i lördags om att Sverige behöver fler forskare, och artikeln i DN och Ny Teknik om att Kina vill bygga snabbtåg mellan Peking och London.

Eftersom få vill satsa på en naturvetenskaplig utbildning, och företagen är dåliga på att anställa forskare, får Sverige dåligt utbyte på vår stora andel av BNP som trots allt går till forskning. Ledaren varnar för en dystopisk bild av ett framtida Sverige: ”en fattig, naturvetenskapligt underutbildad nation vars medborgare jobbar i rostiga låglöneindustrier och tröstar sig med drömmar om att bli programledare i teve.

Att ta hand om forskarna genom att låta dem arbeta i företag efter examen tror jag är mycket väsentligt om Sverige skall klara de innovationer som behövs för att bygga ett hållbart samhälle. Hos oss på Trivector är 13 av 42 konsulter forskarutbildade, dvs nästan 1/3, och det ger oss stora fördelar. De forskningsprojekt som vi jobbar med ger nya idéer, verktyg och metoder som vi använder i vårt övriga arbete.

Att kunna åka tåg från Peking till London på 48 timmar ger naturligtvis nya möjligheter för Asiens välutbildade att konkurrera med Europas motsvarande kompetenser. Och detta blir väsentigt i en värld med restriktioner i flygresandet på grund av dyr olja och klimatrestriktioner.

På samma sätt kan man se på en svensk satsning på snabbare tåg. Fokusera på de nya möjligheter som tågen ger – och inte på vilken relativt liten klimatnytta tågen ger. I en värld med dyrare energi och behov av klimatsmarta transporter kommer tågen att ge möjlighet att upprätthålla en del av den rörlighet som många värderar så högt. Bland annat forskare som vill diskutera med andra forskare. Men också turister som vill promenera i den Förbjudna Staden.

Hoppas att denna megasatsning blir av. Skulle vara verkligt kul att få resa med detta tåg!

Länkar:
DN:s ledare om forskare
NyTeknik om tågen
Fredrik Härén på YouTube

4 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    En svindlande tanke som – om inte annat – betyder mycket för att ingjuta framtidstro kring järnvägen utvecklingsmöjligheter. Men sen får man inte glömma att den helt dominerande delen av tågrespotentialen är på sträckor under 10-20 mil. Inte alls lika glassigt att skriva om i Ny Teknik – men mycket viktigare för samhällsutvecklingen och miljön!

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jovisst, det är jag helt klar över som läget är iodag. Men med framtida restriktioner med avseende på energi och klimat, kn nog tåget ta stora marknader även på långa distanser.

    Svara
  3. Mats Nygren
    Mats Nygren says:

    En annan hisnande aspekt av av denna nyhet är att det är Kina som tar globala initiativ, Kina som har pengarna.
    Västvärlden får kanske börja vänja sig att sitta i baksätet??

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.