Grattis Volvo….eller?

Så har båda de ”svenska” bilmärkena fått nya ägare. En minimal holländsk sportbilstillverkare som aldrig gått med vinst, och kinesiskt bilföretag som nog så snart som möjligt flyttar så mycket de kan av biltillverkningen till Kina.

Tant Maud (känner mig aldrig så ung som när jag ser henne) är naturligtvis glad men tillägger:

”– Att Sverige trots sin litenhet kan hålla sig med ett världskänt bilmärke är unikt och det är viktigt att Volvo fortsätter att vara svenskt med det starka samarbetet och den starka lojaliteten mellan ledning och anställda. Samtidigt blir Volvo nu ett världsmärke och en del av första generationen globala biltillverkare.”

Klart att man kan glädjas med arbetarna i Trollhättan och Göteborg. I alla fall på kort sikt. Men att Sverige på lite längre sikt skulle ha en framtid som tillverkare av bilar är nog inte särskilt troligt. Tyvärr går nog inte utjämningen av löner och andra arbetsvillkor så snabbt i världen, trots att den blir allt mer ”platt”.

Nån som kommer ihåg varvskrisen? När monteras verktygen i Trollhättan och Göteborg ned?

Länkar:
DN om Volvoaffären

1 kommentar
  1. Lucas Carlsson
    Lucas Carlsson says:

    Jag undar hur det hade sett ut om Gyllenhammar hade fått igenom sin affär med Renault. Den amerikanska bilindustrin gav oss stadsjeeparna som knappast var en framtidssatsning och så gick det som det gick…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.