Fördubblingsprojektet – fas 1

Kollektivtrafikbranschen har satt som mål att fördubbla kollektivtrafikresandet. Det är bra. Om vi skall klara att bygga ett hållbart transportsystem så måste kollektivtrafikandelen av våra resor öka. Det kommer att behövas omfattande satsningar – men att ökad privatisering av tåg och övrig kollektivtrafik kommer att hjälpa eller stjälpa återstår att se.

Har diskuterat kollektivtrafik och hållbara transporter hela dagen. Det började i morse vid frukosten på Hotell Royal Viking, där man ofta träffar nån man känner, som också kommit med nattåget. I morse åt PG Andersson (Trivectors egen kollektivtrafikguru) och Bengt Holmberg, kollektivtrafikprofessor från LTH, och jag frukost tillsammans. Och vi hann naturligtvis avhandla en hel del – skvaller (visst, vi gillar det), privatiseringens för och nackdelar (mest nack- eftersom systemet riskerar slås sönder), Trafikverkets chefstillsättning (jo vi hade alla uppmärksammat Banverkets och kvinnornas lilla, lilla roll), osv.
Sen gick PG och jag, tillsammans med Paulina, Astrid och Malin från Stockholmskontoret direkt till ett seminarium vi skulle hålla på SL om BRT- Bus Rapid Transit. Vi har ett uppdrag att göra en förstudie av ett sådant högvärdigt busstrafiksystem mellan Värmdö till Täby via Stockholms central.
Med på mötet var förutom SL, berörda kommuner, fordonstillverkare, branschorganisationer osv. Syftet var att diskutera de kvaliteter som måste vara uppfyllda för att det skall bli hög kvalitet. Och det blev ett bra möte.
Och så på eftermiddagen hade Trivectors Stockholmskontor vårt årliga påskseminarium. Festligt, fullsatt och många intressanta diskussioner. Vi bjöd på 9 föredrag om hållbarhet, trafikstrategier och kollektivtrafik. Och god mat och dryck och påskägg.
En sak blir allt mer uppenbart om vi skall lyckas fördubbla kollektivtrafikresandet. Det finns en mycket stor kunskap hos planerare om vilken väg man skall gå. Men många vittnar om stora brister i kunskap hos våra beslutsfattare om hur kollektivtrafiken fungerar.
Många beslutsfattare svarar glatt jag när vi pratar om att prioritera kollektivtrafiken. Men kan i nästa ögonblick säga att bara det inte stör biltrafiken….. Och vill inte fatta att prioritera innebär att man lyfter fram något före något annat.
En fördubbling av kollektivtrafiken måste nog börja med en fördubbling av beslutsfattarnas kunskaper om kollektivtrafiken.
(Tåget 30 min sent, känns extra segt. Jag hade planerat stanna i Stockholm i natt eftersom minglet på kontoret håller på ännu. Men eftersom jag strulat med dagarna fanns i måndags INTE EN ENDA plats kvar på alla avgångar i morgon. Trots mitt årskort…)
3 kommentarer
  1. Morrica
    Morrica says:

    Som kollektivtrafikpendlare ser jag många förbättringsområden – dagliga förseningar som inte beror på tillfälliga trafiktoppar utan på dålig planering, illa underhållna fordon, oprofessionella chaufförer, otrevliga chaufförer, överlastade bussar i högtrafik där folk står så packade att de lutar sig mot dörrarna, och chaufförer som ändå försöker klämma in ytterligare några, illa planerade busstorg som ligger trångt till… listan är lång och mycket av det går, som du påpekar, att härröra till bristande planering.

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    I inlägget har du svaret på din egen ofta ställda fråga ”Varför går det så långsamt?”. Beslutsfattare vill bara prioritera kollekivtrafik, och cykel- och gångtrafik med för den delen, så länge det inte stör biltrafiken. D v s inte prioritera kollektivtrafik, cykel- och gångtrafik. Tyvärr handlar det inte bara om beslutsfattare i form av politiker utan även ingenjörer, arkitekter och andra planerare (inte alla men alldeles för många). Visioner och strategier i alla ära, om vi inte omsätter dem till praktik och gör det vi vet att vi behöver göra utan hoppas att någon annan gör det eller att det löser sig ändå så är vi kvar i samma läge som förut och kan fundera över ”Varför går det så långsamt?”.

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Det verkar som om ingen tittar på åldersfördelningen de kommande 10-20 åren. När 40-talisterna nu går i pension blir det ju alltfler äldre och det är första bilgenerationen som går i pension. Tycker det är mycket viktigt att ha detta i åtanke om man avser fördubbla kollektivtrafiken. Har försökt påtala detta på olika sätt, men det verkar som om ingen tittar på detta.

    Ragnar

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.