Ren och skär frihet?

”Frihet att bo var jag vill, frihet att komma bort från vardagen för en stund och frihet att knyta kontakter runt om i världen. För det är just detta som flyget är. Ren och skär frihet”, skriver infrastrukturminister Åsa Torstensson på Newsmill. Jag fattar inte, menar Torstensson att vi skall flygpendla till jobbet? Jo jag känner till personer i Skåne som gör det varje dag till Sthlm…

Och längre ner skriver hon: ”Det behöver finnas attraktiva transportalternativ så att människor och företag kan välja klimateffektiva resor och transporter”. Och sen hyllar hon flyget som fyller 100 i år. Och vidare exemplifierar hon med gröna inflygningar, och att Arlanda flygplats är klimatneutralt. Båda dessa åtgärder är ju naturligtvis trevliga, men helt otillräckliga sett i ett större perspektiv.

Om man lyssnar till vad forskarna säger, t ex Jonas Åkerman, som idag var med på ett seminarium på Trivector, och som är en av Sveriges kunnigaste när det gäller flygets utsläpp, så får man en annan bild. Svenskarnas flygresor står idag för ca 8% av de svenska koldioxidutsläppen. Och med åtgärder som gröna inflygningar, genare flygvägar kan man minska utsläppen med 10-20%.

Och enligt Åkerman finns det möjlighet att minska utsläppen per passagerarkilometer med ytterligare 35-45% till 2050. Problemet är att prognoserna pekar på att flyget fram till 2050 skall öka 4 ggr.

Detta betyder, skriver Åkerman på Newsmill någon vecka tidigare: ”att även om de här nämnda potentialerna för lägre utsläpp per rest kilometer kan realiseras, så kommer de totala utsläppen av växthusgaser från flyget att mer än fördubblas, kanske tredubblas fram till 2050. Samtidigt krävs att de totala utsläppen under samma period minskar med 70-100 %, om de värsta konsekvenserna av ett förändrat klimat ska kunna undvikas. Detta innebär att enbart flygets utsläpp, i synnerhet i industrialiserade länder, innan år 2050 riskerar att överstiga den totala målnivå för växthusgaser som samhället som helhet behöver nå ner till.”

Om detta vet inte Torstensson inget. Istället skriver hon i slutet av sin artikel:” Fortsätter flygets utveckling så är jag övertygad om att luften även fortsättningsvis kommer vara det främsta transportmedlet som tar oss till de karibiska stränderna, de afrikanska bergen och de färgstarka kryddmarknaderna i Mellanöstern.”

Och visst, sådana som jag och Torstensson inkluderas säkert i ”oss”. Men varken alla svenskar, eller ännu mindre människor i stora delar av världen, inkluderas i detta ”oss”. Visst innebär flyget frihet för oss som har råd, men för att denna frihet skall kunna finnas kvar krävs en betydligt mer seriös diskussion än den som Torstensson åstadkommer.

(På tåget från Sthlm. Tåget både gick, och är i tid….)

Länkar:
Torstensson på Newsmill
Åkerman på Newsmill

1 kommentar

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.