Dyr spårvagn och haggis

Edinburgh är en trevlig stad. Särskilt den gamla charmiga delen med slottet och täta gränder, massor av bra restaurangen, pubar med live-musik varje kväll osv. Och massor av turister. Här är lika mycket turister som vore det mitt i sommaren. Vi har nu ägnat ett par dagar åt alla sevärdheter som läckra skotska parlamentsbyggnaden ritad av spanske arkitekten Enric Miralles (tack Dan F), Edinburgh Castle, hamnstadsddelen Leith (med både gentrifierad Docklands/Hammarby Sjöstad/Västra Hamnen-arkitektur och gammal hamnsjåarmiljö) Mary King Close, underjordisk stadsdel som återfunnits, whiskyturer osv. Och på frukostbuffén på hotellet finns haggis, även om jag inte gillar det särskilt mycket.

Här bor ca 400.000 personer, som ett Göteborg. Mycket känns betydligt mer småskaligt än Sveriges framsida dock. Och antalet småaffärer är större än någonstans i Sverige.
Trafiken är dock intensiv, och ganska hetsig. Känns som väldigt långa väntetider för fotgängarna i signaler, men folk väntar snällt. Buss-systemet fungerar bra och har hög turtäthet, och en del egna banor. Och spårvagnsspåren till den blivande spårvägen, som skulle invigts nästa år, men är skjutet på framtiden, ligger redan på plats i stora delar av staden.
Fick höra en hel del om detta när jag och dottern var på föreläsning av kollegan och vännen Tom Rye, som är professor i Transport Policy och Mobility Management, i dag söndag kväll 17-18. Han hade lovat att föreläsa om Skottlands trafikplanering för en studieresegrupp från norska TÖI, Transport Ekonomisk Institut. Så jag fick både träffa Tom och några kollegor från TÖI. Tom och jag hann också byta några ord om en ny EU-ansökan vi skall ge oss in i. Och så fick jag se dotterns universitetscampus på Napier-universitetet. Och se bild på Toms 3 veckor gamla tvillingar. Innan han snabbt cyklade hem för att hjälpa till med blöjbyte och annat.
Spårvagnsbygget har stoppats i olika omgångar på grund av konstraktsproblem med dem som bygger. Och på grund av att pengarna tagit slut. Notan är redan upp i 450 milj pund. Och skotska staten vill inte skjuta till mer pengar. Vilket inneburit att delen som skulle gå till hamnstadsdelen Leith, som en del i stadsförnyelsen för att lyfta vissa nedgångna områden, är lagd på is. Och demonstrationsspårvagnen som står uppställd på Princess Street, känns ganska ensam, och frågan är hur länge den blir det.
Busstrafiken har ökat rejält under senare år, och det finns nog plats för spårvagn, men nätet är dåligt samordnat med busstrafiken.
Hoppas att de svenska orter som funderar på spårvagn tänker på detta. Allt måste hänga samman i ETT system.
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.