En vanlig dag på jobbet

I morse intervjuade vi för fler anställda till vårt Stockholmskontor. Den här gången en tysk som hittat Trivector bl a genom min blogg. Han gillade allt på min blogg, utom att jag inte är odelat positiv till cykelhjälmar. Trevlig kille.

Sen hann vi med ett snabbt möte om ett uppdrag kring Promenadstaden, dvs hur Stockholm skall använda idéerna i sin översiktsplan, för att konkret förbättra för gångtrafiken.
Efter lunch var det dags för att vara med på starten av LETS2050 årskonferens. LETS2050 är ett stort forskningsprogram om energi och transporter som vi på Trivector deltar i tillsammans med forskare från Lunds Universitet. Där lyssnade jag på inledingstalaren Hugh Compston, prof of politics från Cardiff University som pratade om ”How governments can cut emissions and still win elections”. Ett mycket intressant föredrag med en lång rad tips hur man kan gå tillväga. Några saker av de 20-tal som jag antecknade var: ta fighten med klimatskeptikerna – annars sätter de agendan, betona de moraliska aspekterna, centralisera makten över planeringen och satsa på policies med spillover effekt – dvs om man agerar hållbart inom ett område gör man det ofta inom andra också.
Hann också höra fyra spännande föredrag av fyra LETS-forskare om rebound och spillover-effekter, om frivilliga klimatåtaganden, om ohållbara konsumtionsmönster (Kg CO2/kr biobiljett 0,0010 och för utrikes resa 0,15), och hur lagar kan styra mot bättre energieffektivitet i byggnader.
Sen snabbt till Malmö för ett möte med Region Skåne, i nya snygga regionhuset, om ett uppdrag som handlar om en verksamhetsplan för vad de skall satsa på inom hållbara transportsystem och hållbar stadsutveckling, inom de områden där regionen bör agera för att ingen annan gör det. Dvs rakt från forskningen till praktiken inom samma område. Fick bl a lära mig att Sturups flygplats nu är klimatneutral. Halleluja – ja själva flygplatsen alltså. Glyttigt om du frågar mej.
Nu har jag förberett morgondagens styrelsemöte med Trafiktekniska Föreningen. Och packat för smokingmiddag i Västerås på fredag. Mailat exjobbsidéer till min dotter i Edinburgh.
Och nu sitter jag och planerar för den bloggpocket som det skall bli av de bästa inläggen på denna blogg som om tre! inlägg fyller 1000 inlägg. Har du någon favorit så maila gärna. Boken planeras komma ut till Transportforum i Linköping i januari.
Länk: LETS2050
2 kommentarer
  1. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Hur seriösa är Stockholmsmoderaterna med sitt snack om promenadstad? å ena sidan det, å andra sidan lägga samhället totalt tillrätta för mer biltrafik. Har dom ingen känsla för att man ibland måste välja? Tror dom att man alltid kan äta kakan och ha den kvar?

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Nja som luttrad planerare, forskare och debattör inom hållbarhetsområdet tror jag faktiskt det gör skillnad om man har en ÖP som heter Promenadstaden istället för Bilstaden tex. Varje steg i att låta våra städer bli mer för människan än för bilen är bra.

    Men du har naturligtvis rätt i att det inte hänger samman. Totalt sett går man inte mot ett hållbart transportsystem…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.