Kanelbullens dag

Sitter på tåget (10 min sena just nu..) hem från Stockholm efter 1,5 dag på slutkonferensen för projektet ”Den Goda Staden”. DGS har pågått i 6 år, som ett samarbete mellan Trafikverket, Boverket, Sveriges kommuner och landsting, och de tre kommunerna Uppsala, Norrköping och Jönköping.

Man har helt enkelt velat demonstrera hur man genom samarbete mellan verken och kommunerna kan komma mycket längre i att skapa den goda staden. Man har haft årliga välbesökta konferenser. I fjol var jag en av huvudtalarna, och det var mycket folk så jag tänkte att det kanske var bra att vara på plats i år också. Är inte lika säker nu….
Och nu var det alltså dags för slutkonferens. Och politiker och tjänstemän från de tre kommunerna, och forskare och experter berättade om varför detta blivit så bra. Och vill man veta varför så stavas orsaken helt enkelt ”kanelbulle”.

I vartenda föredrag berättade man om att allt gått så bra tack vare det goda samarbetet. Och att bara man fick fram kaffe och kanelbullar så löste sig allt.
Det blev två ganska sega dagar trots allt. ”If you seen one kanelbulle, you’ve seen them all”. En bra paneldiskussion igår, ledd av KTH-professorn Göran Cars, som jag känner väl sedan vår tid i Stadsmiljörådet (vila i frid), var nog största behållningen. Resten kunde vi tagit på resten av eftermiddagen igår. En halv dag sen hade vi förstått budskapet: se till att ha en gemensam målbild och ät mycket kanelbullar så skapar vi den goda staden.
Allvarligt talat så var det ganska dålig stuns i de flesta föredragen, med tanke på att det skulle vara en sammanfattning av 6 års projekt. Jag tror att projektet gett massor av bra saker för de tre kommunerna, och man har producerat ganska många bra rapporter längs vägen, så därför kunde man väntat sig mer tycker jag.
Men kanske är det bara jag som har varit på för många konferenser, och arbetat med för många processer om att skapa målbilder, samverka etc genom åren. Och kanske var min besvikelse och grundad på att detta var den enda konferensen hittills i år som jag varit på utan att prata själv, och att jag alltså själv valt att lägga 1,5 dagar på detta.
Trivector var dock representerat med två andra föredrag. På pappret – det ena fick vi inte hålla för Trafikverket meddelade dagen före att det skulle hållas av en arg ung dam som suttit med i delprojektets referensgrupp och tydligen hade tolkningsföreträde för de definitioner vi ansett vara viktiga att sammanlänka med hur övriga världen, forskare och Trafikverket, ser på dessa frågor. Vissa tycker att man kan behandla konsulter hur som helst…
Nåja många trevliga och intressanta diskussioner med några av de trehundra deltagarna blev det. Och ett par ingångar till nya uppdrag….
2 kommentarer
  1. Henrik
    Henrik says:

    Är inte beredd att hålla med dig helt, det fanns en del föredrag där jag upplevde att man faktiskt försökt ta tag i problemen, medan andra bara upprepade mantrat ”samarbete, gemensam målbild och kanelbullar”.

    När man sedan tittat över deltagarlistan så var det tyvärr väldigt få politiker där, det är ju trots allt dessa som måste våga ta besluten. Precis som någon av föredragshållarna pekade på, politikerna måste vilja och våga, samt se i ett längre perspektiv än en mandatperiod.

    Sedan, precis som du säger så handlar det inte bara om vad som sägs på föredragen, ibland kan diskussionerna i foajé eller middagsbordet vara än viktigare.

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Oj vad spännande. Ja inte kanelbullarna då utan att Trafikverket går ut och lägger munkavel på det offentliga samtalet samtidigt som man efter 6 år(!) har kommit fram till vikten av samarbete mellan olika aktörer. För mig måste i alla fall allt samarbete bygga på att olika parter får göra sin röst hörd.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.