Säg som det är
Första dagen på Transportforum, branschens årliga firmafest i Linköping. Sjuttonhundra personer som lyssnar på kanske 18 parallella sessioner om allt du kan tänka dig inom trafikområdet.
Missade tyvärr det mesta av ministerns inledningstal, men tydligtvis pratade hon om vikten av en pålitlig järnväg. Hoppas det inte bara blir prat. Det är akut!
Sen har jag hört i stort sett alla talare prata om de stora utmaningar vi står inför. Ni vet det där med klimatet, oljan osv. Det är stor skillnad mot kanske tio år tillbaka, då var det betydligt färre som lyfte dessa frågor. Nu säger allt från politiker, till höga tjänstemän på de olika verken samma sak.
Men sen när det kommer till åtgärder så föreslår ingen åtgärder som kan nå de mål som vi faktiskt ställt upp på att nå, när det gäller t ex utsläppsminskningar. Idag har jag varit på ett extremt oinspirerande seminarium om Sveriges transportforskning, och det pratades många fina ord. Men ingen sa att vi faktiskt redan har åtgärder så det räcker för att nå målen.
Resten av eftermiddagen var jag på ett mycket bra seminarium om EU.s vitbok. Ni vet där det står att ”minska rörligheten är inget alternativ”. De forskare som pratade där sa det vi redan vet sen länge, det kommer inte att räcka med all ny teknik. Och inte heller med den rejäla överflyttning till järnväg som faktiskt föreslås. Vi måste också minska behovet av att resa och transportera. Jag tycker att de borde säga det betydligt tydligare, och inte vara så forskaraktigt försiktiga.
Säg som det är: Ny teknik, satsning på höghastighetsjärnväg etc räcker inte. Vi behöver minska transportbehoven också – inte öka dem. Eller som prof Bo Lennart Nelldal försiktigt sa: Jag tror inte vi dör om vi inte får resa femtio procent mer…..
Nej, risken är förmodligen väsentligt större om vi ökar resandet så vi inte når klimatmålen.
Nu är det dags att byta om till middagen.
i tidningsreportagen framstår ministerns tal som om hon tänkte lyfta över en hel del trafik från järnväg till buss och lastbil eftersom många av de järnvägar vi har inte håller i kvalité och som regeringen inte heller tänker prioritera för upprustning. Så hellre buss och lastbil istället för halvaskiga järnvägar alltså. Och då kan man fråga sig om det är en större nedläggning vi kommer se i framtiden eftersom stor del av svenska spåren inte håller måtten?
Christer: När det gäller att minska våra transportbehov, så tycker jag att du bör recensera skriften ”Trafikmaktordningen” i ett separat blogginlägg. Se http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/trafikmaktordningen.html och http://planka.nu/vad-tycker-vi/rapporter/trafikmaktordningen/