Kunskapen om peak car har inte toppat

Under snart ett och ett halvt år har jag i mina föreläsningar diskuterat peak car use, dvs det faktum att bilanvändingen har toppat och är på väg ner i stora delar av västvärlden. Mitt första blogginlägg om saken kom 12 juni 2011, och jag har berört fenomenet flera gånger sen dess.

Det kommer nya undersökningar och forskningsrapporter hela tiden som visar på fenomenet. Den 13 september på Trivectors stora kundseminarium på Grand Hotel i Lund pratade jag om fenomenet, i torsdags för Upplands Väsbys kommunledning, fanns resonemangen med. Och i fredags var jag på LTH och lyssnade på en lunchföreläsning av prof Tom Rye, som behandlade samma sak.

Och när jag i lördags slog upp nya numret av The Economist finns en lång artikel där med titeln ”Seeing the back of the car.” Den säger ungefär samma sak som både Tom och jag. Jo, bilresande har toppat i västvärlden, och även bilinnehavet för yngre personer, som tar körkort allt senare.

Och de som tar körkort strax för de fyller 30 kör ca 30% mindre än de som tar körkort ett decenium tidigare, enligt Gordon Stokes på Oxford University.

Att många unga använder sina pengar till annat är också känt. Olika former av mobil IT, som smartmobiler, surfplattor etc, har ofta ersatt bilen som statussymbol. Och vi vänjer oss allt mer vid att kunna använda denna IT när vi reser, vilket gör att vi kanske väljer kollektivtrafiken ännu oftare.

På seminariet den 13 september frågade jag publiken om möjligheten att använda mobil IT var en väsentligt faktor vid avl av färdmedel.

Som bilden visar är det ganska precis lika många, ca 40%, som säger att de lägger vikt vid möjligheten att använda mobil IT när de reser som de som säger att de inte gör det. Och ja, jag tror att de som var på plats var biased, så till vida att det fanns fler miljöintresserade än i ett tvärsnitt svenska resenärer. Men jag tror trots det att vi kan se en intressant trend här.

Att biltrafiken har peakat är dock inget som beslutsfattare har greppat ännu. Planerandet för en ständigt ökande biltrafik pågår varje dag.

Länkar:
Seeing the back of the car, The Economist
Gordon Stokes om peak car use
Bilderna från min föreläsning den 13 september

5 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Jag skulle önska att du har rätt om peak car use, men är inte alls övertygad. Visst finns de trender som du nämner, vilka talar för en dämpad efterfrågan på bilresor. Men det finns också motsatta trender som ökad specialisering i samhället, t ex att man får söka i allt vidare områden för att finna ett jobb som matschar en kompetens. Och resor till externhandel ökar efterhand som lokala centra utarmas etc. När konjunkturen vänder kan mycket väl bilanvändningen stiga till nya rekordnivåer. Min point är att utvecklingen inte kommer att gå av sig själv, utan det kommer att kräva kraftfulla styrmedel och bättre planering. Annars blir det vi ser nu bara ett litet hack i utvecklingskurvan.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Mats! Många seriösa forskare börja idag peka på att peak car händer nu i hela västvärlden. Och det beror inte alls bara på ekonomin. Ändra värderingar, förtätningar, bättre kollektivtrafik, IT osv spelar roll. Skriv peak car i sökrutan på bloggen så hittar du flera inlägg emd nyttiga länkar etc…

    Svara
  3. Daniel Svanfelt
    Daniel Svanfelt says:

    Peak car beskrivs väl, som jag uppfattat det, att bilanvändningen inte ökar trots ökande ekonomisk aktvitet – ett samband som annars varit allmänt accepterat. Det innebär ju i och för sig att bilanvändingen ändå kan öka, inte minst på grund av ökande befolkning. Men som Mats är inne på är det viktigt att vara medveten om att det troligtvis krävs planering och styrning på många håll för att uppnå den nivå (rätt ”dosering”) på biltrafiken som är lämplig. Men särskilt i våra stadskärnor är det ju så att biltrafiken inte kan fortsätta att öka eftersom det helt enkelt inte finns plats för det. I ytterområden och på landsbygd finns det dock gott om extra kapacitet, menar jag, för att rymma en fortsatt utveckling som Mats beskriver med specialisering och regionalisering. En viktig fråga är då om man bejakar denna utveckling vilka trafikslag som då ska bära denna utveckling!

    Svara
  4. Björn Abelsson
    Björn Abelsson says:

    Peak Car kan nog inte beskrivas som det totala antalet bilresor, inte ens som det totala antalet bilresor per invånare. Peak Car uppkommer när bilresandet stagnerar i de tillkommande åldersgrupperna. Dagens 18-åringar kör mindre bil än deras föräldrar gjorde när de var 18 år. Att sedan det totala bilåkandet kommer att fortsätta att öka ett tag till, när dagens billösa pensionärer ersätts av nya pensionärer som fortsätter att köra bil även efter 65, är inget argument mot att Peak Car redan är här.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.