Bikes vs Cars

Den senaste veckan har jag gjort en turné runt Sverige och som vanligt pratat framtidens transporter. Började måndag kväll, och var hemma igen torsdag kväll. Tåg Lund-Jönköping-Umeå-Eskilstuna-Lund. Och för en gångs skulle inga stora förseningar. I Jönköping pratade jag på ett miljö-frukostmöte för företagare osv. I Umeå var det en stor nordisk hållbarhetskonferens, Medskapandets konst, och i Eskilstuna en workshop för stadsplanerare och trafikplanerare i ett av våra uppdrag.

Men i alla tre var mitt budskap ungefär samma. Vi är inte på väg mot ett hållbart transportsystem. Vi är inte på väg åt hållbarhet överhuvudtaget. Eller som Stina Oscarsson, chef för radioteatern, svartklädd kulturradikal och underbart välformulerad, ungefär sa i sitt inledningstal i Umeå: ”Jag fick frågan vilken film som bäst beskriver vår tid. Efter lite funderande kom jag fram till att det är Musse Piggs husvagnsfilm på julafton: Vem är det som kör?”.

Men inom transportsystemet tror jag möjligheterna finns om vi tar fasta på de förändringar som vi kan se just nu. Personbiltrafiken har planat ut, och minskar i princip i hela västvärlden. Ja ni vet, jag har skrivit om peak car flera gånger, bl a i förra blogginlägget.

Min kritik av trafikprognoserna har uppmärksammats en hel del sen detta inlägg. Men ingen har på ett vettigt sätt kunnat förklara varför man tror att biltrafiken skall börja öka nu på ett sätt som den inte gjort de senaste femton åren. När vi ser att trafiken påverkas inte bara av urbanisering, livsstils- och statusförskjutningar utan också av informationstekniken. Och inte bara av oljepriser, ekonomi utbud och infrastrukturen i sig. Och det är bara de senare som idag tas med i prognosarbetet.

 

Och det är klart att gamla strukturer som bilindustrin och oljeindustrin känner sig hotade. Tyvärr tycks det som om också delar av Trafikverket hamnat i samma fack. Trafik- och samhällsplanering har allt för länge varit en domän enbart för ekonomer och ingenjörer (jo jag är ingenjör).

Vi ser nu tydligt hur behovet av andra kompetenser blir allt större. Där är jag mycket glad att filmaren Fredrik Gertten, ni vet han med Bananas och Big boys gone bananas, nu gör en film som heter Bikes vs Cars. Inom bilindustrin finns lika mycket att rota i som inom Dole, var så säker. Och jag lovar att det blir en spännande film, Fredrik har visat mig några intressanta delar, där man bland annat får veta att Los Angeles hade världens första supercykelväg, byggd 1897 på privat initiativ.

Nu behöver Fredrik mer pengar för att slutföra sin film. Och där kan du också bidra. Gå in på Kickstarter och donera, kampanjen öppnar idag. Det tänker jag göra, och dessutom har jag lovat att Trivector ställer upp med faktagranskning för filmen.

Länkar:
Bikes vs cars
Kickstarter

3 kommentarer
  1. Susanne Hultman
    Susanne Hultman says:

    Tack för tipset om Gerttens nya film! Den måste jag se – och stödja.

    Hörde att du om en månad kommer till oss i din gamla hemstad för att ge oss lite ”trafikinfo”. Tyvärr får jag inte delta, men hoppas att det blir givande för de som lyssnar.

    Svara
  2. Staffan S
    Staffan S says:

    Klart intressant film, hoppas Kickstarter-finansieringen går i hamn. Cykeln var väl high tech i 1800-talets slut – det var ju t ex två bröder med cykelverkstad som blev först i luften med motordrivet flyg.

    Svara
  3. Fredrik Gertten
    Fredrik Gertten says:

    Tack för att du skriver om min film Christer. Redan nu har några donationer flutit in via din länk. Vi hoppas förstås på fler. Vi behöver bli riktigt många för att skapa tryck i den här frågan.

    Fredrik

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.