Nattåget är ett effektivt ressätt – fortfarande

Sitter på tåget hem från Stockholm. Idag var vi en delegation från Region Skåne, Malmö Stad, Handelskammaren och företag som hade fått till ett möte med SJ:s VD Crister Fritzon, och hans kollega med ansvar för nattågen, VD:n på Norrlandståg Björn Nilsson.

På tionde våningen på Vasagatan 10, snett emot Stockholms C, finns det nya huvudkontoret. ”Aktivitetsbaserat kontor”, sa Fritzon. Ingen har eget rum, inte ens han själv. På så sätt klarar man sig på ca 10 kvm per anställd. Modernt, trendigt med stora glaspartier mot vackra Stockholm.

Fritzon och Nilsson visade siffror på att nattågslinjen Stockholm – Skåne inte går ihop sig. Det är dyrt att köra nattåg, och antalet resenärer på sträckan har minskat efter att dagtågen blivit fler och snabbare sa de. Att de i denna kalkyl inte tagit med det jag skulle kalla systemeffekten var uppenbart. Om man åker nattåg ena hållet åker en majoritet tåg också tillbaka. Eller fortsätter med andra SJ-tåg. Och för oss som har dyra årskort är nattåget ett av skälen att de går att räkna hem.

Men SJ vill att varje linje skall vara lönsam. Att en av deras konkurrensfördelar gentemot nya aktörer är just denna systemeffekt fick vi inget riktigt svar på.

 Vi hade ett konstruktivt samtal om vad som kan göras för att fler skall kunna åka. Och det är ganska uppenbart att offentliga aktörer, som borde arbeta för ett hållbart resande, har mycket kvar att göra. Vi på Trivector med ca 90 anställda gör nästan lika många nattågsresor på ett år som Malmö Stad med 22.000 anställda. Och ja, jag förstår att siffrorna inte är jämförbara. Men medan Trivector har en tågandel på ca 85 % Skåne-Stockholm, ligger t ex Region Skåne på ca 39 %.

Nattåg i Sverige 1960

 
Men det är ju olika, själv tycker jag inte jag har tid att flyga. Att lägga tre timmars restid, uppstyckad i småbitar, är för mig betydligt sämre än att få fyra effektiva arbetstimmar på tåget. Eller att slippa stiga upp kl fyra på morgonen för att kunna ta fakirflyget för att vara på möte i Stockholm kl 08.00 känns betydligt tristare än sex-sju timmars sömn på tåget, frukost på Radisson, och sen till mötet. Och då har jag inte ens vägt in miljöaspekten.

Vi pratade också om alla förbättringar som man kan tänka sig på nattåget. Som att vattnet i duschen skall fungera alltid, att man kanske skulle kunna köra via Helsingborg osv.

SJ sa sig beredda att fortsätta köra nattågen åtminstone till den 30 oktober, om vi gemensamt tar fram åtgärder som kan öka resandet. Och det handlar inte om jättemånga fler resenärer per dag så det bör gå. Region Skåne och Malmö Stad pratar t ex om att bättre följa upp den resepolicy man har etc.

Och vi andra kan ju hjälpas åt att sprida kunskapen om hur effektivt nattåget är.

5 kommentarer
  1. Leonardo
    Leonardo says:

    Varför allt detta resande över huvud taget? Med dagens allt mer sofistikerade elektroniska hjälpmedel borde resandet betydligt kunna reduceras. Även tågresandet är miljöbelastande om än i mindre omfattning jämfört med flyget.
    På tal om flyget så finns det anledning att efterlysa miljökonsekvensutredningar beträffande de stora utbyggnader som planeras både för Arlanda och Kastrup.

    Svara
    • Unknown
      Unknown says:

      Det lite av en myt att dagens kommuniaktionsmöjligheter innebär att vi kan och/eller skall resa mindre.

      Vad det är frågan om är ratt resa av andra anledningar än tidigare då detta var den enda eller i alla fall ett viktigt sätta att helt enkelt utbyta information. Idag kan vi ordna detta med telefonmöten, sociala plattformar så mycket av resandet av denna anledning försvinner.

      Istället kan vi och skall vi lägga ned tid på personliga möten för att bygga relationer som man sedan kan använda för enkla och snabba elektroniska möten.

      Du kan ser hur tex politiska ledare reser mera nu än någonsin tidigare – inte för att främst kommunicera – utan för att bygga relationer som man sedan kan använda effektivt elektroniskt.

      Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Tack för ditt vettiga inlägg och för att du försöker att hålla nattåget rullande. Ska försöka att sprida detta kloka inlägg så att fler människor förstår nyttan med nattåget. Tack igen!

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Det stora problemet med den här trafiken är väl att den är obalanserad. Det finns en viss efterfrågan på nattågsresor från Skåne till Stockholm, men nästan ingen efterfrågan alls åt andra hållet. Det vore intressant att veta hur många nattågsresor Trivector köpt i respektive riktning. Jag gissar på att 85 % av de nattågsresor Trivector köpt är norrgående.

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    Kan det tänkas att nattågen även behöver få folk som är resande hotellgäster? Heldag sthlm o sen nattåget hem igen. Eller föralldel heldag Skåne osen nattåget hem.

    Mvh Fredrik

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.