Istället för parkering – så här gör man

Parkering är dyrt. Det är så dyrt att de flesta fastighetsägare inte kan ta ut kostnaden fullt ut av hyresgästen, vilket ofta medför att alla får vara med och betala den, även de som inte har någon bil, och därmed inte är intresserade av någon p-plats.

Att bygga parkering i ett parkeringshus ovan jord kostar 100.000 – 200.000 kr/plats. Vilket borde göra att månadskostnaden skulle hamna på 1500-2000 kr/månad för den som skall hyra den.

Vill man bygga parkering i ett garage under bostadshuset hamnar man på en kostnad på 200.000 – 500.000 kr/plats. Det skulle betyda en månadskostnad på 2500 – 4500 kr/månad per plats.

Men i verkligheten betalar de flesta kanske 700-800 kr/månad. Och skillnaden mellan kostnad och intäkt betalas av alla andra som bor i huset, även de som inte hyr någon plats.
I många hus i innerstäderna finns tomma p-platser i många garage. Fler och fler som bor centralt gör det utan att äga bil. Ibland vill eller kan man av säkerhetsskäl inte hyra ut platserna till de som inte bor i huset. Det betyder att kostnaden för dessa oanvända p-platser hamnar på hyresgästerna, även de utan bil.

Som tur är börjar allt fler kommuner fundera över sina parkeringsnormer. Det finns idag ofta möjlighet för en fastighetsägare att sänka sitt parkeringstal, genom att göra andra åtgärder. En sådan åtgärd kan vara att ta fram en så kallad grön resplan, som i sin tur kan innehålla olika åtgärder som minskar efterfrågan på parkeringsplatser. Sådana åtgärder kan t ex vara att bilpool ingår i hyran, att det finns en lastcykelpool, att man jobbar med information och kampanjer för ökat cyklande och kollektivtrafikresande etc.

För att detta skall fungera krävs ett bra samarbete mellan staden, fastighetsbolaget och den boende. Alla måste göra sin del. Staden måste bidra med saker som bra cykelvägar och god kollektivtrafik. Fastighetsägaren måste ta fram den gröna resplanen eller liknande och hyresgästen måste göra sin del.

Ett koncept som kommer att spela stor roll i sammanhanget är det som vi brukar kalla ”transport som tjänst”. Att man kan abonnera på rörlighet, istället för att äga en bil. I sådana koncept ingår ofta bilpool, kollektivtrafik, taxilösningar, lånecyklar etc. Och det är enkelt att boka och betala för tjänsten.

Och för väldigt många blir det betydligt mycket billigare än att äga egen bil. Och fungerar oftast bra – istället för parkering.

1 kommentar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Parkering är dyrt. Det är så dyrt att de flesta fastighetsägare inte kan ta ut kostnaden fullt ut av hyresgästen, vilket ofta medför att alla får vara med och betala den, även de som inte har någon bil, och därmed inte är intresserade av någon p-plats, skriver Christer Ljungeberg, vd på Trivector, i sin blogg. […]

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.