Miljöbilar – vilken skall man välja?

Får ofta frågor om vilken miljöbil man bör välja. Miljöbilarna har ju under 2005 års sista månader tagit en väsentlig del av marknaden, mer än 10%. Detta beror naturligtvis delvis på de incitament som stat och kommun har bidragit med: minskat förmånsvärde för förmånsbilar, fri parkering och ingen trängselskatt. Men också på att fler och fler inser att oljan blir dyrare, och klimatet sämre.

Sett ur ett energiperspektiv är det inget av de alternativ som idag finns på marknaden som klarar av hela den framtida försörjningen av personbiltrafiken på ett hållbart sätt. Dagens lösningar måste där baseras på många olika bränslen.

Etanol, framställd på sockerrör i Brasilien, är i framtiden inte möjligt som bränsle för hela personbilsparken. Men svensk biomassa kan i framtiden användas för betydande delar av behovet. Biogas kommer att öka i betydelse, och sk biodiesel kan också vara ett bra alternativ. Men inget av dessa alternativ kommer att klara hela behovet – alla behövs idag.

Därför är det viktigaste att se till att få ner bilarnas energiförbrukning. Den nya staliga miljöbilsdefinitionen är därför ett steg i rätt riktning.

Om du skall välja miljöbil idag, och det handlar om en förmånsbil – välj gas eller hybridbil. Då blir ditt förmånsvärde sänkt med 40%. Gas förutsätter att du bor i södra Sverige. Skall du betala själv är kanske flexifuelbilen bäst. Själv funderar jag på att min nästa bil skall bli en gasbil.

I morgon är det dags att starta det nya året på allvar efter denna ganska korta, uppdelade julledighet. Ser fram emot Transportforum i nästa vecka. Då träffas hela trafikbranschen på den årliga ”firmafesten”. Vi från Trivector håller 20 föredrag (av 400). Se hela programmet på:

http://www.vti.se/4853.epibrw

2 kommentarer
  1. Feldon
    Feldon says:

    Bra inlägg. Samtidigt tycker du målar upp en liten dyster bild av att vi inte skulle klara av framtidens försörjning. Känns ogenomtänkt och att det saknas analys av hur utvecklingen gått de senaste åren och vart vi kommer vara i framtiden, för det är ju inte så att bara för vi kommit så här långt så ska vi sluta utvecklas.

    Håll flaggan i topp och omfamna den nya tekniken allteftersom den kommer så ska nog framtiden bli räddad.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Gosh! KUl att du tycker att kmmenaterna i detta 1 år och 9 månader gmala inlägg håller. Det har ju hänt en del sen dess.

    JAg satt just och funderade på att skriva nått om etanol, frågan är bara hur man skall förhålla sig. Mailade just till män Lars Nilss, prof i miljö- och energisystem här i Lund, så jag lär återkomma!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.