Att sälja en stad eller Lund vaknar i Cannes

Min hemstad Lund brukar alltid vara blygsam när det gäller att berätta om olika fördelar med staden. Vår grannstad Malmö är precis tvärtom.

Men nu har Lund vaknat. Idag är Lund och ställer ut på den stora fastighetsmässan MIPIM i Cannes. Kollar man så är det faktiskt 203 andra svenska organisationer där.

Det Lund säljer är det nya området i nordöstra Lund, som brukar kallas Brunnshög. Här skall det bli ett modernt verksamhetsområde, men också moderna bostäder (ger mig tusan på att dessa hus får balkonger med horisontella träribbor, det har alla ”moderna” hus nuförtiden).

Men internationellt går området under namnet Lund NE, Lund North East. Till detta finns en cool webb-plats ”LundNE” framtagen av våra vänner på dynamiska webb-byrån Dynamic Dog. Och ett par riktigt snygga broschyrer gjorda av en annan av våra kreativa samarbetspartners, Bergström & Co, finns att ladda ner.

Bild från broschyren

Men att det skulle bli som det står i broschyren: ”Lund NE will be the new centre of Lund. Not instead of the old one, but as a complement and a logical consequence of what has been here since the middle ages” – dit är det nog lång väg…. Även om Brunnshög, förlåt Lund NE, är betydligt mer än de betongöar i förortsarkipelagen jag skrivit om tidigare.

Men det är storartat kul att man vågar. Lycka till!

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.