Även en motorman kan vara ute och cykla

I dagens nummer av DI medföljer en hel annonstidning med namnet ”Tjänstebilen”. I vad som väl skall vara en form av ledare skriver Charlie Magnusson, informationschef på MHF att

”miljöbilarna, som nu snabbt tar marknadsandelar i Sverige, är ur miljösynpunkt spiken i kistan för den spårbundna eldrivna trafiken. Biltrafikens negativa miljöeffekter domineras av koldioxidutsläppen. Jämförs tågen med t ex biogas- eller etanolbilar med mycket låga koldioxidutsläpp finns inga möjligheter för tågtrafik att hävda sig i en miljöjämförelse”.

Uttalandet stödjer sej på en rapport som jag kommenterade redan 1 feb. Herr Magnusson läser rapporter som fan läser bibeln. Järnvägstrafik i Sverige går enligt riksdagsbeslut på grön el, punkt. Och då blir tåget bättre än etanol (ännu till största delen producerad i Brasilien, vilket också framgår av en artikel längre fram i annonstidningen) och minst lika bra som biogas.

Naturligtvis är det mycket bra att även motororganisationerna börjar förstå att miljöbilar är ett måste framöver. Men det betyder inte att tåget måste dissas.

Dessutom heter det ”från en synpunkt” och ”ur en synvinkel”. Sånt brukar informationschefer kunna.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.