Gratis är gott!

Ibland blir man besviken. Malin Siwe heter en journalist på DN vars artiklar jag brukar gilla. Hon är duktig på att lyfta fram orättvisor, byråkrati, politikerdumheter etc. För det mesta gör hon det väldigt bra – hon är oftast en träffsäker slugger. Fast ibland kör hon vilse. Det gjorde hon i dag på DN:s andra ledarsida, DN Opinion.

Artikeln handlar om politikers förtjusning i ”gratisprojekt”. Och nu råkar det vara så att jag vet en del om vissa av dessa ”gratisprojekt”.

Första halvan av artikeln häcklar projekt av typen ”hälsotrampare”, där ett antal inbitna bilister får cykeldator, regnkläder etc mot att de lovar att cykla en viss period, ofta ett år. Och liknande projekt när det gäller kollektivtrafik – där man utrustar bilister med busskort om de lovar åka buss.

Enligt Siwe ”går det inte att dra några som helst sorts slutsatser av dessa små projekt” och ”det ger ingenting”. Hon har fel.

Syftet med dessa projekt är att visa för inbitna bilister att det finns andra sätt att transportera sig. Allt för att gå i riktning mot ett mer hållbart transportsystem – som inte bara bygger på bilen. Och få en del av dem att stanna kvar vid det nya färdsättet. Vilket också sker. Många av dessa projekt är mycket lyckade, en stor del av de som provat på att cykla och åka buss fortsätter med det. Vi vet eftersom vi gjort en del utvärderingar. Och en prova på period är ofta ett mycket effektivt sätt att vinna nya resenärer. Dessutom ger projekten stor publicitet kring denna möjlighet att resa utan bil.

Man får oftast mycket positiva totaleffekter av projekten. I Uppsala läns landsting sparar landstinget ca 1 miljon kr per år i minskad sjukfrånvaro genom de hälsotramparprojekt som man nu regelmässigt driver. Och provapåprojekten för bussresenärer är ofta ett billigt sätt att skaffa nya resenärer.

Samhällsekonomiskt är alltså de här projekten ofta mycket lönsamma. Och denna typ av projekt är ofta ett betydlligt mer kostnadseffektivt sätt att lösa trafikproblem än enbart ny infrastruktur, visar forskningen.

Men man kan ju inte begära att Siwe läser forskningsrapporter.

Andra halvan av Siwes artikel handlar om gratisbussar och där håller jag med henne i stort. Det enda som händer om man får gratisbussar är att de som redan reser reser mer, och de som tidigare cyklade eller gick nu hoppar på bussen istället.

Gratis är gott!

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.