Handel och bussresenärer
Ofta får man höra att handel är beroende av hög biltillgänglighet. Det är därför som externahandeln utvecklas hävdar man. Handelsidkare inne i städer slåss ofta hårt för att få fler parkeringsplatser.
Jag diskuterade denna fråga här redan i februari, med hänvisning till två utländska undersökningar. Både i Bristol och Graz överskattade handlarna stort hur stor andel av kunderna som kom med bil.
Nu har vi på Trivector fått fram liknande siffror för Lund, i en ännu opublicerad rapport om effekter av externhandel. Skulle man fråga handlarna i Lunds centrum är jag övertygad om att även de skulle gissa på högre siffror för hur många av kunderna som kommer med bil.
18% av kunderna kom med bil, 20% med buss, 6% med tåg, 30% med cykel, 24% till fots och 2% med annat.
Alltså, om man plockar bort bussarna från centrum, som vissa vill på grund att de är stora och tar plats, skulle det förmodligen betyda mer för handeln än om p-platserna försvann.
Mycket intressanta siffror! Ett motargument som jag dock tror att cityhandeln skulle komma med är att varje bilist har större köpkraft än kunder från övriga grupper. Kanske något att studera i ett utvidgat projekt?
Hoppas vi kan göra det så småningom. Men flera studier, blandannat de från Graz och Bristol, visade att bussresenärer, fotgängare och cyklister gör fler inköp än bilister. Men inget om hur mycket de handlade för.
Vi missade det också – men vi håller just på med ett sådant projekt i Kalmar.
Räknat på parkeringsyta så handlar cyklister mer än bilister. €7500 per kvadratmeter för cyklister och €6625 för bilister. Gäller Bern i Schweiz.
Cyclists Are Better Shoppers Than Motorists