Vi behöver nya gemensamma miljöbilsdefinitioner
Varje kommmun har idag sina egna definitioner av vad som är miljöbilar. I Stockholm är det t ex fritt fram att slippa trängselskatt och parkera fritt om man har en Lexus stadsjeep, med hybriddrift. Bilen vägen 2,1 ton och släpper ut 215 g koldioxid/kilometer. Kör man en VW Lupo eller en Citroen C1 som släpper ut 109 g koldioxid/kilometer så är man däremot körd.
Naturligtvis är detta inte bra. Alla kommuner borde kunna anta en gemensam definition på miljöbilar (en uppgift för Sveriges kommuner och landsting?) och denna definition bör också innehålla krav på energieffektivitet. Som konsulter får vi på Trivector många uppdrag att ta fram förslag till vad som skall gälla för parkeringsförmåner i olika städer- kul för oss men rörigt för bilisterna – och på sikt en dålig lösning.
En definition som bara innehåller krav på ett visst framdrivingssätt är naturligtvis heltokig, vilket exemplet med stadsjeepen ovan visar. En bit på vägen är att ställa krav på utsläppen, och strunta i tekniken. Växthuseffekten bryr sig knappast om ifall utsläppen kommer från en hybridstadsjeep eller från en vanlig bensinbil.
I nästa steg måste också energieffektiviteten tas med. Vi måste påbörja resan mot ett samhälle som inte av nån sorts naturlag måste öka energianvändningen. Och då måste detta gälla även våra transporter.
Vi har nu fokuserat hållbarhetsdiskussionen under ett antal år på koldixiden. Tiden är nu definitivt mogen för att börja diskutera energiförbrukningen.
PS. Nu när det äntligen är vår är cykel och gång ett oslagbart transportsätt på kortare sträckor. Man hinner tänka, men hör fåglarna (om inte bilarna bullrar förstås) och man får gratis motion. DS.
Lämna gärna en kommentar
Vill du gå med i diskussionen?Dela med dig av dina synpunkter!