Två avhandlingar om hållbar trafik

I fredags var jag på disputation. En av mina tidigare kollegor, Sverker Almqvist, disputerade på en avhandling om hur ISA-system i fordon kan ge betydande trafiksäkerheteffekter. ISA betyder intelligent stöd för anpassning av hastighet, dvs en eletronisk pryl som gör det lättare att hålla hastigheten, eller till och med omöjligt att köra för fort. Sverkers förhoppning och tro var att vi alla snart har ett ISA-system i våra bilar, och att vi på det sätter sparar många människoliv.

Samma dag diputerade en man vid namn Niclas Svensson, på Avdelningen för industriell miljöteknik vid Linköpings universitet. Avhandlingen handlade om hur pass miljövänliga olika former av kollektivtrafik är, med avseende på ett livscykelperspektiv. Och i tidningarna presenterades resultaten som att långväga busstrafik är betydligt mer miljövänligt än järnvägstrafik. Och att det beror på att det går åt så mycket energi för att göra rälsen.

I dagens Norrköpings tidningar säger Niclas att om en järnväg kan anses som miljövänlig eller inte beror till stor del på hur många som använder den: ”Det är åtminstone en väldigt viktig faktor. Är det en järnväg med hög beläggningsgrad kan man fortfarande säga att det är det mest miljövänliga transportsättet men det finns säkert järnvägssträckor där det vore bättre ur ett miljöperspektiv att använda bussen”.

Med andra ord, Norrbottniabanan lär inte få helt enkelt att bli miljövänlig…

Och tack till Sverker för en trevlig disputationsfest!

Framtidsyrken för en ny tid
Dagens yrke: lean rail manufacturer

Länk:
Artikel i NT

3 kommentarer
  1. Mats Améen
    Mats Améen says:

    Norrbottniabanan har bland sydsvenskar ett i mitt tycke oförtjänt dåligt rykte. Grunden för den satsningen är godstrafiken; alternativet vore att bygga om Norra Stambanan och komplettera den med dubbelspår, vilket skulle bli dyrt utan att ge så stora nyttor. Och är det någonstans i Norrland det bor relativt mycket folk så är det längs kusten…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.