Dyrare parkering och delat utrymme

Stadsdelen Richmond i London inför differntierade parkeringsavgifter, beroende på hur mycket koldioxid bilen släpper ut. De nya reglerna införs i maj. I dag betalar bilägare i Richmond ca 100 pund om året för ett parkeringstillstånd. I den nya planen blir det billigare för ägare till småbilar och dyrare för stora bilar.

Minst fem andra stadsdelar i London – bland annat Kensington, Chelsea, Camden och Haringey – överväger samma modell. Och Londons borgmästare överväger liknande betalningsmodell för stadens trängselavgifter.

I eftermiddags var jag på möte med Trafiktekniska föreningen hos Tyréns, som berättade om ”Shared spaces”. Shared spaces är ett ganska nytt hajpat sätt att planera trafiken genom att blanda alla färdmedel – gång, cykel, buss och bilar, utan att några uppdelningar och särskilda anordningar. Precis som man gör med trafiken i italienska städer som Siena, Orvieto, Urbino osv. I Sverige är lösningen på Skvallertorget i Norrköping mycket uppmärksammad.

En smart lösning som om den görs på rätt sätt ger fotgängaren makten.

Länkar:

Artikel om p-avgifterna
Om Shared space

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.