Ein freies Volk braucht ein freie Fahrt

Angela Merkel, Tysklands förbundskansler, har sagt nej till EU:s förslag att framtidens bilar bara skall få släppa ut 120 g koldixid per kilometer, med hänvisning till att det slår orättvist för de biltillverkare (läs Mercedes och BMW) som tillverkar stora bilar.

Tråkigt för henne och Tyskland när japanerna löser detta inom något år. Vem kommer då att vilja köpa bensinslukande tyska – och för den delen svenska – bilar?

Och hon vill heller inte införa generella hastighetsbegränsningar på de Tyska vägarna. Hon anser att det redan finns tillräckligt med inskränkningar och riktlinjer på motorvägarna. Jag tro hon menar: Ein freies Volk braucht en freies Fahrt! Frågan är vems frihet det är.

Foto: Christian Heindel, Flickr

Och som jag skrev igår: Hur lätt blir det att förmå utvecklingsländerna att minska sina utsläpp när länder som Tyskland och Sverige inte vill gå före? Och visa att man kan uppnå välfärd Och samtidigt minska sina utsläpp.

Länk:
DN om Merkel

2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Hittade din blogg av en slump och fann mig nödgad att kommentera detta gamla inlägg då det fick mig att reagera. Din inkometens och okunskap i ämnet är nämligen förvånansvärd. På endast fördomar dömer du ut dessa tillverkare av ”stora bilar” som sprider mycket avgaser. Gör din hemläxa. 1-serien, 3-serien och 5-serien är ledande vad det gäller co2 utsläpp i sina klasser. Att det finns en minoritet som kör 7-serien i 300 km/h på autobahn verkar var det som ligger till grund i ditt uttalande, och det endast. Läs på innan du ordbajsar, gubbe! Trevlig helg och god jul.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    En del har hänt sedan feb 2007 när inlägget skrevs. Jag är väl medveten att BMW gjort en hel del på miljösidan i senare presenterade bilar. En 3-serie diesel, med 118 g koldioxid t ex.

    Men när inlägget skrevs var både svenska och tyska bilar klart efter japanska när det gäller bränsleförbrukning.

    Nu har ju till och med Volvo lyckats bygga om några bilar kalalde iDrive så att de ligger mycket bra till i sina klasser.

    Men det hjälper kanske inte ändå – snart är Volvo kanske indiskt eller kinesiskt?

    Du måste tänka på att du kommenterar ett gammalt inlägg innan du ordbajsar, anonyme pojkvasker?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.